“Heel wat horeca-uitbaters kampen met een personeelstekort sinds COVID-19, toen heel wat medewerkers tijdelijk thuis waren of ander werk zochten en vervolgens niet meer terugkeerden naar hun job. “Wij hebben mensen aan de slag die al meer dan 10 jaar bij ons werken, daar zijn we hen dankbaar voor”, zeggen Cihan Alacaoglu en Luc Weynen, eigenaars van de gekende zaken als brasserie Marktzicht in Peer, hotel De Boskar & brasserie ‘t Oud Stadhuys in Peer, brasserie – hotel De Boskar in Pelt en brasserie Notariaat Bierpunt in Hechtel-Eksel. “Maar tegelijk merken we dat de horecasector kampt met een imagoprobleem. Vaak denkt men dat horeca slecht betaalt en altijd weekend- of avondwerk is. Die misvattingen willen we de wereld uit helpen.”
In het toeristisch hoogseizoen hebben Cihan en Luc meer dan 140 mensen aan de slag, op andere momenten zijn dat er zo’n 90. “De juiste mensen vinden is een uitdaging”, vertellen ze. Daarom start het ondernemersduo met een heus opleidingscentrum voor horecapersoneel. “We gaan onder meer informatiesessies organiseren waarin we nieuwe en bestaande medewerkers opleren. Dat kan breed gaan: oefenen hoe je een dienblad vasthoudt, tot omgaan met onbeholpen klanten. En tegelijk willen we ook anderen inspireren door hen uit te leggen wat het juist betekent om te werken in de horeca. Bijvoorbeeld ouders van jobstudenten zijn hier ook welkom. We willen de dialoog aangaan en hen geruststellen wanneer hun kind een studentenjob in de horeca overweegt. In ons opleidingscentrum zijn dus huidige, nieuwe en potentiële medewerkers welkom. Dat moet de instroom en de retentie van kwalitatieve mensen uiteindelijk sterk verhogen,” concluderen Cihan en Luc.