werken-op-vakantie-300×202

Geen personeel, dus gaan zelfstandigen minder met vakantie

Na drie crisisjaren durven Limburgse ondernemers terug langer en verder op vakantie gaan: 6 op 10 ondernemers neemt 3 weken of meer vakantie, 2 op 3 ondernemers gaat naar het buitenland. Daar tegenover staat dat nog altijd 1 op 4 geen of minder vakantie neemt door de kostencrisis, en dat 1 op 4 dichter bij huis blijft dan anders.

Unizo Limburg houdt traditioneel een vakantiebevraging bij de leden om te peilen naar hun zomerplannen. Daaruit blijkt dat

* Personeelsgebrek kent grootste toename als obstakel om geen of minder vakantie te nemen. Werk dat blijft liggen en financiële redenen zetten ook een rem op vakantieplannen

* 1 op 4 ondernemers blijft door hogere kosten bewust dichter bij huis

* Zomer blijft populairste vakantieperiode, maar slechts 3 op 10 houdt vast aan bouwverlof. 1 op 4 spreidt vakantie over het jaar, dus ook buiten de zomer

* Bij meer dan de helft is de onderneming tijdens de vakantie volledig gesloten, bij 3 op 10 blijft de zaak ‘zelfsturend’ open

* 6 op 10 ondernemers blijft vlot bereikbaar tijdens hun vakantie, slechts 1 op 10 is ‘incommunicado’

* 3 op 10 ondernemers werkt tijdens vakantie aan toekomststrategie voor zaak

Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg, analyseert de resultaten: “Vakantie is … niet meer weten welke dag het is. Als het gaat om ondernemerschap, kan de vakantie een interessante tijd zijn om je geest vrij te maken, nieuwe ideeën op te doen en je te inspireren. Om te genieten én om energie op te doen voor alweer een dynamisch werkjaar. Die elementen vinden we ook terug in onze jaarlijkse peiling: meer dan 9 op 10 kiest resoluut om te ontspannen en tijd met familie en vrienden door te brengen. 3 op 10 werkt aan de strategie van hun onderneming. En 6 op 10 durft terug meer dan 3 weken vakantie te nemen.”

“Tegelijkertijd mogen we niet blind zijn voor de aanhoudende effecten van de voorbije crisisjaren op de vakantieplannen van zelfstandige ondernemers: 4 op 10 geeft aan dat hoge prijzen en een beperkt vakantiebudget een rem zetten op broodnodige vakanties, 1 op 4 neemt minder of zelfs geen vakantie, 1 op 4 blijft dichter bij huis, 6 op 10 maakt zich zorgen over werk dat blijft liggen, … Uiteraard is het voor ondernemers niet altijd evident om de zaak te sluiten en inkomsten mis te lopen of ze aan iemand anders toe te vertrouwen. We kunnen echter niet genoeg benadrukken dat iedereen een vakantie verdient. Vakantie brengt broodnodige ademruimte en creativiteit. En wat afstand kan aanleiding zijn voor een duidelijke of hernieuwde planning, om daarna met goede moed en de nodige energie door te kunnen blijven gaan.”