Sunparks heeft de stekker uit de onderhandeling getrokken met Jack Schoepen voor de bouw van het indoor pretpark Captain Jack in Mol, net over de grens met Lommel. Volgens de Limburgse manager van Sunparks Kempense Meren, Jean Jonkers, is er lang onderhandeld, maar zijn beide partijen niet tot een akkoord gekomen. Jack Schoepen voelt zich “misbruikt” door Sunparks en spreekt van “een smerige zet”.
Jean Jonkers van Sunparks vindt het afspringen van de deal “een spijtige zaak”. “De gesprekken met Jack Schoepen zijn op een hoger niveau gevoerd. Dat het niet doorgaat is jammer voor hem, voor ons en voor de regio, dat er een toeristische trekpleister bij zou krijgen. Maar wij gaan verder op de ingeslagen weg”, aldus Jonkers op Made in Kempen.
Nochtans leek alles in kannen en kruiken om met een investering van zo’n 18 miljoen euro er een nieuw themapark te creëren dat jaarlijks 300.000 bezoekers zou aantrekken. Schoepen hoopte dit jaar nog van start te kunnen gaan met de bouwwerken. Captain Jack zou worden opgebouwd rond het thema ‘luchtvaart’.
Jack Schoepen is niet te spreken over de beslissing. “Ik voel me misbruikt. Sunparks had een dubbele agenda, aangezien zij nu extra chalets kunnen bouwen dankzij het ruimtelijk uitvoeringsplan dat de provincie voor mijn project heeft opgemaakt. Het is een smerige zet. Ik ben heel teleurgesteld”, reageert hij. “Ik vraag al 3 jaar een erfpacht op de gronden die bestemd zijn voor het themapark Captain Jack. Het gaat om zo’n 3,5ha. Sunparks heeft me altijd verzekerd dat het in orde zou komen. Volgens hen is het de Franse investeringsgroep Foncière des Murs (eigenaar van de gronden) die bijkomende garanties heeft gevraagd. Ik vraag me af waarom daar eerst jaren overheen zijn moeten gaan.”
Schoepen wil echter niet opgeven. “Ik heb al een paar honderdduizend euro in het project gestopt. Als ik nu stop, ben ik mijn geld kwijt. Maar we gaan verder. Het concept van Captain Jack is universeel en kan overal worden gebouwd. We zijn het interieur nog aan het finetunen en dan maken we een definitieve maquette. Tegelijk kijken we naar mogelijkheden om het te bouwen, maar niet meer in België.”