Jan Broos

Geen chips: met de hand de koffer in…

Heel wat toonzalen van Limburgse autodealers vertonen lege plekken door een wereldwijd tekort aan computerchips. "Europa moet nu handelen om de productie van chips opnieuw naar hier te halen", vindt Johann Leten van Voka Limburg. “Als we deze industrie aan het Verre Oosten en de Verenigde Staten laten, veroordelen we onszelf tot een bijrol in de wereldeconomie." Jan Broos van Mercedes-Benz-dealer Groep JAM ervaart de problemen dagdagelijks. "Gelukkig tonen onze klanten begrip als bepaalde opties niet meteen kunnen voorzien worden", zegt hij. "Ik verwacht dat dit nog tot Q3 van 2022 zal duren."

“Ook Limburg ontsnapt niet aan dit wereldwijd tekort aan computerchips”, zegt Jan Broos, gedelegeerd bestuurder van Mercedes-Benz Groep JAM, met vestigingen in Hasselt, Lommel, Bree en Dilsen-Stokkem. “Hoogtechnologische chips of halfgeleiders zijn een onmisbaar onderdeel geworden van zowat alle industriële processen en toepassingen voor de consument. Het tekort aan chips laat zich overal voelen. Eén van de hardst getroffen sectoren blijft de autoproductie. Door de grote hoeveelheid chips en componenten in een moderne wagen hoeft er maar één onderdeeltje te ontbreken om de hele band stil te leggen. Neem nu het knopje om de achterklep van de auto automatisch te sluiten. Wel, die door de klant zeer gegeerde optie kunnen we vandaag niet meer leveren. Drie maanden geleden vreesde ik voor het ergste. De mensen gaan wegblijven, dacht ik. Maar onze klanten tonen begrip. Het is nu eenmaal een wereldwijd probleem. Mensen beginnen dat te beseffen. Of we het nu graag hebben of niet, voor veel technologische snufjes hangen we af van een goede logistiek. Meer productiecapaciteit zal het probleem niet meteen oplossen. Er zijn vooral te veel disrupties in de leveringsketen. Hoe lang dit zal aanslepen? Beterschap is voorlopig niet zicht, Nu, ik heb geen glazen bol maar ik denk dat dat we in Q3 van 2022 van deze ellende af zijn.”

“Geen zekerheden meer”
“Autofabrikanten hebben zoiets in 50 jaar nooit meegemaakt”, zegt ondernemer Roland Duchâtelet van het toonaangevende chipbedrijf Melexis. “Tot voor kort dachten ze een volledige controle te hebben op de werking van hun leveranciers en op de leveranciers van hun leveranciers. Niet verwonderlijk als je weet dat geen enkel product zoveel omzet brengt als ‘de auto’, met name 2 triljard euro per jaar. Wat nu gebeurt is een soort culturele revolutie in de automobielsector, waar er plots geen zekerheden meer zijn.”

En als 5G komt?
“En we staan nog maar aan het begin van de digitale transformatie”, weet Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka Limburg. “De nood aan chips wordt steeds groter. Denk maar aan alle toestellen in huis die moeten uitgerust worden met een slimme chip. Maar ook de doorbraak van 5G zal nog maar eens een turbo zetten op de vraag naar chips, vooral de piepkleine, hoogtechnologische exemplaren. Van die soort wordt 9/10 alleen maar in Taiwan gemaakt, wat de rest van de wereld erg afhankelijk maakt van één land. De Verenigde Staten bijvoorbeeld, wil dit monopolie doorbreken en investeert 52 miljard dollar om de massaproductie van chips naar hun land te halen. Europa kan niet achterblijven, maar hinkt vandaag sterk achterop. Dankzij de ‘European Chip Act’ gaan we ons mengen in de strijd, en dan moet Vlaanderen op vinkenslag liggen om een productievestiging van bijvoorbeeld Intel te huisvesten.”