Luc motmans

Geen Black Friday, maar Blue, Green & Free Friday!

Terwijl de hele wereld het over Black Friday heeft, roept de Limburgse kledingketen JBC vrijdag 29 november uit tot Blue Friday, een pleidooi voor de duurzame omgang met waterverbruik in de kledingsector. Een andere tegenbeweging spreekt liever over Green Friday, waarbij elke deelnemende retailer een boom doneert bij aankoop van duurzame producten. Luc Motmans, zelfstandig massagetherapist, spreekt liever over Free Friday: een oproep om stress af te zweren en eerder te gaan consu-minderen.

“De Black Friday-hype leidt bij steeds meer mensen tot verhoogde stress”, vindt Motmans. “De constante stroom van aanbiedingen, soms al maanden op voorhand, én de druk om te kopen kan op de mentale gezondheid wegen. Maar vooral de psychologische druk dat je iets zou missen (‘FOMO’) en er niet bij hoort heeft negatieve impact. Deze Black Friday-oververhitting, in combinatie met de reeds bestaande stress door werk, files, gezin, gezondheid, financiën en andere zorgen, wordt een grotere en soms onoverbrugbare berg waar men tegenaan loopt. Negatieve gevolgen zoals verhoogde stress, slechter functioneren, lichamelijke ongemakken en zelfs burn-out loeren om de hoek.

Online stress

Luc Motmans wijst ook op de gevolgen van e-commerce en andere digitale evoluties. “De toenemende online-stress wordt ernstiger door onzekerheden zoals onrealistische kortingen, misleidende advertenties, verborgen kosten, fraude door nepwebwinkels, phishing, identiteitsdiefstal, leveringsproblemen, terugzend-moeilijkheden, een overweldigend aanbod, bedenkelijke kwaliteit en tenslotte: impulsaankopen”, zegt hij. “Dat alles samen is verontrustend, want steeds meer jonge mensen worden het slachtoffer van deze stress-berg. De angst om iets te missen, en er niet meer bij te horen, wakkert in een groot aantal gevallen overconsumptie aan. En dit kan leiden tot financiële onzekerheid, sociale druk en zich minderwaardig voelen. Prestatieangst neemt toe door de nadruk op materiële bezittingen en op de overtuiging dat succes bepaald wordt door wat je bezit en niet door wie je bent. Steeds meer wennen we aan snelle, nieuwe dingen en méér willen, wat leidt tot een gevoel van ontevredenheid en rusteloosheid.”

En de oplossing?
“Deze geestelijke stress leidt dan weer tot lichamelijke spanningen, vooral in onderrug, rug, nek, schouders en schedelbasisrand”, weet de ondernemer. “En door slecht in het vel te zitten, ontstaat het gevaar dit te compenseren door … inderdaad: impulsaankopen.”

Maar er is hoop. “Daag jezelf eens uit om bewust te bekijken wat je echt nodig hebt”, stelt Luc Motmans. “En denk na over de druk om te consumeren en de impact hiervan op je leven… Stap eens binnen bij een lokale handelaar, waar je de producten kan zien, voelen, proeven en je kan laten adviseren. Dit sociale contact geeft een gevoel van verbondenheid met anderen en kan je geluksgevoel vergroten.
Focussen op ervaringen in plaats van op spullen, werkt positief in op het psychische en geeft meer tevredenheid.”

De massagetherapist gaat verder: “Herinner jezelf aan je waarden. Wat is voor jou echt belangrijk in het leven? Zijn het materiële bezittingen of eerder harmonieuze relaties, gezondheid en geluk?
Enfin, het belangrijkste is om te starten met kleine stapjes en te doen wat voor jou werkt. Door bewust minder te consumeren, kun je niet alleen de wereld een stukje beter maken, maar ook je eigen welzijn verbeteren.”

En hij besluit: “Alles start met zelfkennis. Via zelfzorg en zelfreflectie word je zelfredzaam in omgaan met verschillende vormen van stress. Praten met vrienden of familie over je gevoelens kan helpen je gedachten te ordenen. En indien dit moeilijk is of niet lukt, zoek je best therapeutische hulp.”