Fritel, het bedrijf uit Kiewit dat zich de Belgische marktleider mag noemen in friteuses en andere keukenapparaten, gaat 600.000 euro investeren in intelligente opslag- en distributieruimte. Het is een stap in de veroveringstocht naar marktaandeel in onze buurlanden. “We hebben al een sterke positie in de Benelux verworven, en mikken nu op nog meer export”, zegt CEO Cindy van Ratingen.
Fritel is het bekendste merk van friteuses in België. De KMO heet officieel J. van Ratingen nv, naar Joseph van Ratingen die in 1991 begon met de productie van friteuses in Kiewit-Hasselt. Onder zijn impuls werd bijvoorbeeld de friteuse met koude zone ontwikkeld. Dochter Cindy van Ratingen kwam in 1998 de bedrijfsleiding versterken en werd tien jaar later ook eigenaar van Fritel.
Sindsdien heeft Fritel -in de strijd met de Philipsen en Tefals van deze wereld- een mooie marktpositie in de Benelux weten uit te bouwen. Dat is onder meer het gevolg van permanente innovatie. Niet alleen is Fritel zijn friteuses verder blijven ontwikkelen, er kwamen ook nieuwe producten bij zoals wafelijzers en toestellen voor grill, fondue en raclette.
Daarmee is het Limburgse bedrijf de enige Europese fabrikant van keukentoestellen met een eigen R&D-afdeling. “Ontwikkeling, ontwerp en design houden we in eigen huis”, legt de CEO uit. “Als een nieuw product klaar is, besteden we de productie uit aan onze partners in het Verre Oosten. De matrijzen blijven onze eigendom. Alle producten worden na intensieve controles van hieruit gedistribueerd.”
Dat gebeurt steeds meer naar het buitenland. “Sinds vorig jaar focussen we op de export”, zegt Cindy van Ratingen. “Intussen zijn we aanwezig in Duitsland, Frankrijk, Denemarken, Hongarije, Griekenland, Litouwen en Wit-Rusland. Zelfs Thailand zit in het vizier. Het betekent wel dat we nog extra moeten investeren in onze producten en infrastructuur, zoals 600.000 euro in slimme, semi-automatische magazijnen.” En daarmee is de basis voor exponentiële groei gelegd.