Mekano is in Nederland een grote naam in de bemiddeling voor freelancers. Als tussenpersoon reiken ze de zelfstandigen opdrachten aan, denken ze mee na over kennisverdieping en nemen ze administratieve en commerciële taken over. Bij hun klanten-freelancers bevinden zich steeds meer technici. Precies deze doelgroep gaan ze nu in België zoeken om ze in bedrijven te plaatsen.
Maar: om vooraf een duidelijk beeld te krijgen van onze markt, werd Kingfisher Marketing in Genk onder de arm genomen. Het bureau van Tamara Bergmans (foto) overhandigde op basis van marktonderzoek een lijvig rapport met bijzonderheden over technische freelancers.
Zo blijkt de groep van technische profielen die kiest voor het statuut van zelfstandige, sterk toe te nemen. De redenen om freelance te werken, zijn o.a. de onafhankelijkheid, de afwisseling en het loon naar werken. Ze kiezen voor opdrachtgevers waar ze technische uitdagingen voorgeschoteld krijgen en ze kwalitatieve opdrachten mogen uitvoeren. Naast het uurtarief, dat zich gemiddeld situeert tussen 49 en 63 euro (excl. btw), is de geografische ligging van de klant belangrijk. Freelancers willen niet langer dan 45 minuten rijden naar hun opdrachtgever.
Kingfisher ging ook na hoe een opdrachtgever op lange termijn ‘zijn’ freelancer kan behouden. Het rapport leert dat een fijne sfeer in de onderneming en ‘learning on the job’ echte troeven zijn. Freelancers zijn ook leergierig en vinden feedback van hun klanten essentieel. Het merendeel van de freelancers is enorm leergierig en wil constant bijleren. Feedback is dus essentieel.”
Redenen genoeg voor Mekano om de stap naar België te wagen en vanuit een eigen kantoor de markt aan te snijden.