“Ford kan zomaar geen fabriek in Europa sluiten. Het zou betekenen dat Ford de Europese markt niet meer kan bedienen als straks de verkoop weer aantrekt.” Dat zegt Vic Heylen, analist van de denktank F-CAR. “Ford heeft zijn herstructurering al achter de rug.”
De jongste dagen is Ford niet meer uit het nieuws te slaan. Een week geleden schrikte Bloomberg de Genkse autoconstructeur en zijn toeleveranciers flink op door te stellen dat Genk, samen met Southampton, op het lijstje van te sluiten Ford-fabrieken staat. De Europese directie reageerde meteen door te stellen dat Genk open blijft en dat het zogenaamde Toekomstplan wordt uitgevoerd. Woensdag moest Ford een monsterverlies van omgerekend 457 miljoen euro voor de eerste helft van het jaar voor Europa bekendmaken. Financieel directeur Bob Shanks kondigde toen ook “structurele ingrepen” aan, zonder evenwel in detail te treden.
Ondanks de belofte van de Europese Ford-directie, blijft een eventuele sluiting van Ford Genk toch de gemoederen beroeren. Bloomberg is nu eenmaal niet het eerste het beste financieel agentschap. Toch is de sluiting van één van de fabrieken voor Ford in Europa geen optie. Dat zegt alvast analist Vic Heylen van de denktank F-CAR (Flemish Centre for Automotive Research), die hij samen met Peter Heller (foto 2), ex-baas van Ford Genk, heeft opgericht.
“Met vier grote fabrieken in Europa (Genk, Keulen, Saarlouis en Valencia), plus de fabrieken in Groot-Brittannië (Southampton), Roemenië (Craiova), Turkije (Kocaeli) en Rusland (Sint-Petersburg), heeft Ford hier eigenlijk geen overcapaciteit. In het referentiejaar 2008 – volop crisis – draaide de bezetting in de vier grote fabrieken rond de 85 procent. Dat is volgens de geldende regels boven de kritische breakevengrens,” zegt HeylenHeylen verwacht dat er dit jaar in Europa zelfs een kwart minder auto’s zullen verkocht worden dan in dat referentiejaar 2008. “En dan zit Ford wel met een conjuncturele overcapaciteit.”
Maar een fabriek sluiten is – behoudens dramatische ontwikkelingen – geen optie, zegt Heylen. “Ford heeft zijn herstructurering in Europa al achter de rug: in het verleden werden al vier fabrieken gesloten en trok Ford zich terug uit AutoEuropa, de joint venture met VW in Portugal. Door de verkoop van Volvo aan Geely verloor Ford ook zijn fabriek in Gent. Ook Southampton sluiten is niet aan de orde, want dat zou betekenen dat Ford zich uit de lucratieve markt van bestelwagens zou terugtrekken.” In Southampton worden Ford Transits voor de Britse markt gemaakt. “In alle geval, met één fabriek minder zou Ford niet voldoende hebben om de Europese markt te bedienen als straks – wellicht pas vanaf 2015 – de verkoop weer aantrekt.”
Volgens Heylen is (tijdelijke) werkloosheid wellicht wel onvermijdelijk. “Om de productie aan te passen aan de verlaagde vraag zal dat noodzakelijk zijn.”