Ford Genk begint in de loop van deze maand met de bouw van de prototypes van de nieuwe Mondeo. Het is de eerste keer dat dit in Genk gebeurt en dat betekent dus goed nieuws voor de fabriek. Tot nu toe werden de prototypes immers in Keulen gebouwd. Een en ander is een gevolg van de strategie One Ford.
Hoogspanning op Ford Genk dezer dagen. Alles wordt immers in gereedheid gebracht voor de start van de productie van de nieuwe Mondeo in maart volgend jaar. De voorbije weken werden ruim 200 tijdelijke werknemers in dienst genomen in het kader van het IBO-statuut, ging de Genkse autofabriek op zoek naar een aantal ingenieurs, en werd een zogenoemd ‘launchteam’ samengesteld. Dat team staat onder leiding van de nieuwe ‘assistent plant manager’ Vic Daenen en algemeen directeur Philippe Verbeeck.
Bovendien gaat deze maand in Genk de productie van de prototypes van de Mondeo van start. De bouw van prototyopes heeft tot doel de productieprocessen en de kwaliteit van de materialen op punt te stellen. Dat is nieuw voor Genk. De productie van de prototypes gebeurt in het grootste geheim op een aparte productielijn. Er mag immers voor de officiële publieksvoorstelling op het autosalon van Parijs in september niets uitlekken. “Dat de prototypes van de Mondeo in Genk worden gebouwd, is een rechtstreeks gevolg van de strategie One Ford, waarbij auto’s wereldwijd worden verkocht en hun ontwikkeling wordt gecentraliseerd,” legt Rohnny Champagne van ABVV Metaal uit. “Dat heeft als nadeel dat de ontwikkeling van de Mondeo van Europa naar de VS is overgeheveld, maar dat alles wat met de productie te maken heeft, wordt gecentraliseerd in de fabriek waaraan de productie is toegewezen.”
Dat de productie van de prototypes voortaan in Genk gebeurt, heeft volgens Luc Prenen van het ACV nog een ander voordeel. “Hierdoor kunnen ontwikkeling en productie beter op elkaar worden afgestemd en kunnen ook ergonomische verbeteringen worden uitgevoerd.”
Dopdagen
Inmiddels blijft Ford Genk zuchten onder de wereldwijde terugloop van de autoverkoop. Zo worden ook in april acht stempeldagen ingelast. Dat brengt het aantal stempeldagen in de vier eerste maanden van het jaar op bijna 30.
Ford Genk is echter niet de enige Ford-fabriek die lijdt onder de crisis. Ook in Saarlouis, Valencia en Koçaeli wordt de productie naar beneden bijgesteld. Ford Genk is dankzij het systeem van tijdelijke werkloosheid echter de enige fabriek waar dat kan gebeuren zonder de productie te verlagen. Ook de komende weken produceert Ford Genk 1.000 voertuigen. Zelfs met een lichte stijging van de Mondeo. De productie van de Mondeo stijgt van 525 naar 575 stuks. Er is dus weer even meer vraag naar het Genkse topmodel.