Door een staking bij Conveyor Services Genk (CSG), een kleine firma die instaat voor de transportband tussen de toeleveringsbedrijven en Ford Genk, heeft donderdagochtend tussen 6 en 12 uur de hele productie aan beide kanten van de lijn platgelegen.
Conveyor Services Genk (CSG) telt 10 personeelsleden, die instaan voor de goede werking van de conveyor. Dit is het transportsysteem waarmee de onderdelen van de voornaamste toeleveranciers just-in-time naar Ford Genk worden verstuurd en het ‘leeggoed’ wordt teruggezonden.
CSG is voor de helft eigendom van Fabricom (GDF Suez) en voor de andere helft van het Duitse Eisenmann. Door de geringe schaalgrootte zijn deze medewerkers nauwelijks betrokken geweest bij de sociale onderhandelingen tussen directies en vakbonden van de bedrijven waar CSG voor werkt.
Hun rol is nochtans cruciaal, wat nu blijkt, aangezien het hele systeem van toelevering geblokkeerd is. Op een vergadering van de raad van bestuur van CSG, woensdagavond, werden volgens het personeel onvoldoende garanties gegeven voor wat er met hen zal gebeuren als Ford Genk sluit. De afscheidspremie die al werd voorgesteld, is veel te laag. Vandaar dat er een spontane staking is uitgebroken, die de hele site heeft lamgelegd. Na beloftes van de eigenaars om opnieuw te onderhandelen, is CSG opnieuw aan de slag gegaan. Ook de andere bedrijven konden daarna het werk hervatten.