gert-steegmans

Ford-bonden weigeren premie als losgeld voor auto's

De vakbonden bij Ford Genk hebben dinsdagvoormiddag met de Belgische directie voort onderhandeld over de modaliteiten van de herstart van de fabriek. Daarbij werd het voorstel van Ford om in ruil voor een eenmalige premie onderdelen vrij te geven, door de bonden resoluut afgewezen. De productie zal desondanks wel donderdag voor 2 dagen heropgestart worden. Dan volgt een week van economische werkloosheid, om dan de laatste week opnieuw aan de slag te gaan.

De weigering van de vakbonden om in ruil voor een éénmalige premie alle geproduceerde wagens en onderdelen vrij te geven voor de klanten en andere Ford-vestigingen, zadelt beide partijen met een probleem op. Ford moet immers de klanten van de bestelde wagens langdurig laten wachten. Mogelijk komen ook de andere Ford-vestigingen die afhankelijk zijn van (koetswerk)onderdelen uit Genk, hierdoor in de problemen. Zo kan de fabriek van Vsevolozhsk, nabij Sint-Petersburg, stilvallen aangezien hier de bouwpakketten van de Mondeo worden geassembleerd (2700 mensen). Verder vermoedt de vakbond dat het bedrijf ook onderdelen voor Engeland uit de Genkse vestiging wil smokkelen.

“Ford wou een afkoopsom betalen, maar daar gaan we uiteraard niet op in,” zegt Gert Steegmans van het ACLVB (foto). “We zijn bereid om het werk te hervatten, zelfs zonder extra premie, maar er zal geen enkel onderdeel deze fabriek verlaten.”

Externe parkings
Als de bonden voet bij stuk houden, en de wagens die vanaf volgende donderdag geproduceerd worden, als pasmunt achter de hand worden houden voor de besprekingen, kan de capaciteit van de parking verzadigd geraken. Momenteel staan er zo’n 4000 afgewerkte auto’s bij Ford Genk. Er zouden er in principe nog zo’n 5000 bijkunnen, wat zou betekenen dat bij een productie van 8000 extra voertuigen, er 3000 elders moeten gestockeerd worden. De bonden zeggen echter dat er op de terreinen zelf, zoals in de bedrijfshallen, op de wegen tussen de gebouwen en zelfs op de personeelsparking nog plaats genoeg is. Desnoods wordt er, net zoals bij de syndicale acties in 2003, buiten het bedrijf naar extra ruimte gezocht.

Intussen vond er ook een korte ondernemingsraad plaats in het kader van de consultatie- en informatiefase in de Wet-Renault. “We hebben alleen de vergaderfrequentie vastgelegd,” zegt Steegmans. “We komen om de twee weken samen, te starten volgende week woensdag. We zullen maandag enkele vragen doorspelen, waar we hopelijk woensdag al een antwoord op krijgen.”

Schrik

Ford heeft daarbij gevraagd om te vergaderen buiten de fabrieksterreinen om zo de veiligheid van de directie te garanderen. In dat geval zou ook de Europese directie mee aan tafel komen, aangezien die zich bedreigd voelt, onder meer na de woelige passage van Genkse arbeiders in het hoofdkwartier in Keulen. De vakbonden houden hun antwoord op die vraag nog in beraad.