De fietsenspeciaalzaak Powergrid, met winkels in Bocholt en De Kempen, heeft van de coronasluiting gebruik gemaakt om haar concept aan te passen. Vanaf 12 mei werkt de e-bikespecialist uitsluitend op afspraak. “Dit zowel om een nieuwe fiets te kopen als voor herstellingen en nazicht”, zegt zaakvoerder Piet Dijkmans, die zijn zaak meteen herdoopt tot Fietsenzaak op Afspraak.
“We waren al langer aan het overwegen om over te stappen naar uitsluitend werken op afspraak. Corona heeft dit versneld”, vertelt Piet Dijkmans. “We maakten geregeld mee dat mensen naar de winkel kwamen voor een nieuwe fiets en dat ze een hele tijd moesten wachten omdat we met nog iemand anders bezig waren. Een nieuwe e-bike kopen doe je nu eenmaal niet in een-twee-drie. Of mensen brachten een fiets binnen voor herstelling en er waren nog twee anderen voor hen, zodat het ook wel even duurde. Allemaal niet plezant voor de klant en ook niet voor ons.”
Dat kan beter en vooral efficiënter, meende de zaakvoerder. “Met corona komt daar ook nog regels rond social distancing bij voor de veiligheid van de medewerkers en de klanten. Vandaar de beslissing om nu het geweer van schouder te veranderen en alleen nog op afspraak te werken.” De reservaties kunnen online, telefonisch of per e-mail worden gemaakt. “We gaan ook via de digitale weg een voortraject promoten, waarbij de klanten met een checklist hun voorkeuren kunnen aanduiden, en op basis daarvan foto’s en filmpjes kunnen bekijken. Ze moeten dan alleen nog voor de testrit naar ons komen, of we leveren de testfiets aan huis.”
Powergrid/Fietszaak op Afspraak speelt met deze keuze in op een ware trend om klantenbezoeken op afspraak te laten plaatsvinden. Limburgse initiatieven als Shoppen op Afspraak en Appoint worden momenteel overstelpt door retailers, B2B-bedrijven en overheidsdiensten om een service via een online agenda op poten te zetten.