“Met De Fakkel bekronen we een Limburgs familiebedrijf met een uitzonderlijke staat van dienst, dat bovendien op een verstandige wijze de continuïteit garandeert”, zeggen Johann Leten en Ellen Olislagers, respectievelijk gedelegeerd bestuurder en directeur Eigenaars-Ondernemers bij Voka Limburg. “De 3 genomineerden zijn op dat vlak een inspiratiebron voor anderen in onze provincie. Wie het wordt, dat maken we bekend op 10 mei tijdens de jaarlijkse Family Business Happening.”
Wie maakt kans?
1. Euro Shoe Group
Waar de Euro Shoe Group misschien geen belletje doet rinkelen, doet de naam Bristol dat ongetwijfeld wel. De bekende modeketen maakt als merk onderdeel uit van de holding Euro Shoe Group, die zijn wortels heeft in 1925. Toen startten Albert en Omer Vanaudenhove een schoenenwinkel in de Ketelstraat in Diest. Tot de jaren ’90 groeide het bedrijf verder uit met merken zoals Shoe Post, Primo, Multichauss en André Luxe. In 1991 werden ook de Nederlandse ketens Bristol en Van Woensel overgenomen. In 2017 werden alle Shoe Discount-winkels omgevormd tot Bristol. Sinds 2004 ligt het hoofdkantoor van Euro Shoe Group in Beringen, en staat met Elise Vanaudenhove de derde generatie aan het roer. Ondertussen heeft ook de vierde generatie haar intrede gedaan in het familiebedrijf. Euro Shoe heeft sterk ingezet op familiale governance. Met zowel een familieraad als een familieforum krijgen alle (al dan niet actieve) familieleden een plek in de structuur.
2. JBC en Claes Retail Group
Drie letters: JBC. Meer is er niet nodig om het bekendste merk van de Claes Retail Group te benoemen. In 1975 leent oprichter Jean-Baptiste Claes zijn initialen aan het eerste filiaal van deze Belgische modeketen. Sinds de opstart is de holding CRG uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de Belgische retailmarkt, met naast JBC ook modelabels als Mayerline en CKS onder zijn vleugels. In het hoofdkantoor in Houthalen-Helchteren staat met Ann & Bart Claes de tweede generatie aan het hoofd van het moederbedrijf. De nadruk ligt op het aanbieden van betaalbare, kwaliteitsvolle en duurzame kledij, geproduceerd met respect voor mens en natuur. De aandelen zijn 100% in handen van de familie, die zich op het vlak van familiale governance al vele jaren laat begeleiden door een gespecialiseerd team. Er is een familiecharter met familiale waarden uitgewerkt en er hebben ‘non-dits’ sessies plaatsgevonden over de generaties heen. Intussen zetelt de derde generatie ook in de Raad van Bestuur en neemt deze een steeds actievere rol op in het familiebedrijf.
3. Hoogmartens Wegenbouw
In 1963 ziet Hoogmartens Wegenbouw het levenslicht. Waar het initieel begon als puur aannemingsbedrijf voor het onderhoud van wegen, onder het toeziend oog van oprichter Jaak Hoogmartens, is de infrastructuurspeler uit Oudsbergen uitgegroeid tot een polyvalente speler op het vlak van infrastructuurwerken. Dat gaat van asfalt- en betonverwerking tot oppervlaktebehandeling, omgevingsaanleg en rioleringswerkingen. Nadat de tweede generatie het bedrijf extern verkocht in 2010, is de onderneming sinds 2017 opnieuw 100% in familiale handen, meer precies in die van Tom Hoogmartens (3de generatie). Samen met zijn echtgenote Julie Dekker, die deel uitmaakt van het managementteam, zetten ze hun schouders onder de verdere duurzame groei van Hoogmartens Wegenbouw. De familiale waarden en missie werden opgenomen in de bedrijfsstrategie en de derde generatie zet volop in op verdere professionalisering van het familiebedrijf. Op vlak van governance doet de organisatie een beroep op een Raad van Advies die die hen 5 keer per jaar uitdaagt op strategisch, financieel en operationeel vlak.
Op 10 mei zal in de gebouwen van de vorige laureaat, Hegge in Hamont-Achel, de enveloppe worden opengemaakt met dé winnaar van De Fakkel 2023. Uw favoriet?