Jef Vandecruys was melkboer toen hij bijna 40 jaar geleden, als hobby, begon met kazen te rijpen en te versnijden. Een erg ambachtelijke bezigheid, die resulteerde in topproducten. Als naam koos hij voor Breugelkaas, een referentie naar Kleine Brogel, waar het bedrijf is gevestigd. Jef wist door zijn passie grote contracten af te sluiten met supermarktketens als Delhaize. De bedrijfsruimte achter de privéwoning werd dan ook te klein.
Met de intrede van zoon Marc in het bedrijf, werd er fors gemoderniseerd. Breugelkaas bleef altijd de focus behouden op toelevering aan de retail en horeca. Goed voor zo’n 600 ton kaas per jaar. Maar de tweede generatie zag het niet zitten om de kar van de groei te trekken, en zette daarom het bedrijf in de etalage.
Met de ondernemers Jef Van Noppen, Vincent Schietekat, Tjeu van Roij en Laurent Degroote heeft nu een viertal de fakkel overgenomen (via SDM Valorum). Ze zijn ambitieus. “Binnen anderhalf jaar willen we in de buurt van de huidige vestiging in Peer een nieuwe fabriek oprichten”, liet Jef Van Noppen vorige week optekenen in zakenkrant De Tijd. “In de komende vijf jaar willen we de omzet verdubbelen. Dat zal leiden tot nieuwe jobs.”
De nieuwe eigenaars, die voordien nog niet samenwerkten en een totaal verschillende achtergrond hebben, sluiten andere overnames niet uit om zo het assortiment van Breugelkaas uit te breiden.