“De brieven zijn verdomd goed nagemaakt, het werk van professionals”, zucht Richard in Het Belang van Limburg. De voorbije maanden werd de Bocholtenaar het slachtoffer van factuurfraude. In totaal verloor de ondernemer bijna 12.000 euro. “Het eerste geval dateert van eind vorig jaar. Ik wachtte op een betaling van 9.500 euro, maar de klant hield bij hoog en laag vol dat hij had betaald.” Omdat het geld maar niet op de rekening verscheen, vroeg Richard bewijs op. Daaruit bleek dat de klant wel degelijk het bedrag had overgeschreven, maar niet naar de juiste rekening.
Originele enveloppe
Geen vergissing, want op de factuur die bij de klant in de bus was gevallen, stond een gewijzigd rekeningnummer. “Ik heb de factuur zelf op de bus gestoken in Bocholt, maar ergens onderweg heeft iemand de enveloppe geopend, met onze factuur gesjoemeld en het rekeningnummer gewijzigd”, vertelt de gedupeerde zaakvoerder. “Het moeten professionals zijn geweest, want de nagemaakte factuur is nauwelijks van de echte te onderscheiden. De brief stak zelfs nog in de oorspronkelijk enveloppe. Alleen het rekeningnummer en de kleur van ons logo waren gewijzigd.”
Deze week kwam de Bocholtenaar een nieuw geval van fraude op het spoor. “Opnieuw had een klant een vervalste factuur in de bus gekregen en het bedrag, 2.406 euro, overgeschreven naar een ander rekeningnummer.” De zaakvoerder heeft inmiddels twee klachten ingediend bij de politiezone Carma en een melding gedaan bij bpost. “Hoe het nu verder moet? Geen idee. Wat mij betreft is bpost hier in de fout gegaan. Ergens moet er een insider rondlopen die facturen onderschept en namaakt. Bovendien zijn wij niet het enige slachtoffer.”
Onderzoek
Ook drukkerij Beerendruk in Peer waarschuwde onlangs voor factuurfraude. “Bij ons gaat het om drie facturen die we eind februari hebben verstuurd”, bevestigt boekhoudster Charlotte. Bij twee klanten kwam een vervalste factuur aan met gewijzigde rekeningnummers. “In totaal is voor een paar duizend euro op foute rekeningen gestort.”
De Noord-Limburgse ondernemers vrezen dat de fraude niet beperkt blijft tot deze vijf dossiers. “Mijn vertrouwen in de post is weg”, zegt Richard, die nu zo veel mogelijk facturen per mail verstuurt. “Als een klant echt nog een papieren exemplaar wil, breng ik ze persoonlijk binnen.”
De FOD Economie waarschuwde in het verleden herhaaldelijk voor factuurfraude. Een gedupeerde is gemiddeld 20.000 euro kwijt. In 2021 en 2022 werd telkens voor ongeveer twee miljoen euro aan factuurfraude aangegeven.