De directie hing tijdens de ondernemingsraad een somber beeld op van de productieverwachtingen voor dit en volgend jaar, zeggen de vakbonden die mee aan tafel zaten. Met name Ford en Volkswagen hebben hun bestellingen gevoelig teruggeschroefd. “De terugval van de bestellingen is een gevolg van de transitie van verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijving, waar veel minder tandwielen voor nodig zijn”, aldus vakbondssecretaris Raf Dal Cero. “Bij Volkswagen geeft men nu al aan dat er na 2030 geen verbrandingsmotoren meer geproduceerd zullen worden. Voor de huidige bedrijfsvorm is er bij VCST bijgevolg nog weinig toekomst. Daarbovenop overwegen verschillende autoconstructeurs om zelf hun tandwielen te produceren. Voor de overblijvende arbeiders kleurt de toekomst bijzonder donker”, aldus Dal Cero, die verwacht dat het ontslag van 62 FTE’s betrekking kan hebben op een tachtigtal werknemers.
Vandaag werken er nog zo’n 300 mensen voor VCST, dat recent nog fors investeerde in een nieuw fabrieksgebouw. Begin deze maand kreeg het bedrijf nog de award van Factory of the Future, waarmee de meest geavanceerde productiebedrijven in België worden bekroond. De prestigieuze erkenning is weggelegd voor ondernemingen die volop inzetten op digitalisering, talentontwikkeling, slimme processen, duurzame producten en een productie van wereldniveau.
Toch komt de aankondiging niet helemaal onverwacht, vindt Nadia Gueroui van ACV Metaal: “De herstructurering die in 2020 werd aangekondigd, werd nooit helemaal uitgevoerd. Bovendien ziet het er naar uit dat VCST niet genoeg heeft gezocht naar nieuwe producten en afzetmarkten om het verlies ten gevolge van het wegvallen van de verbrandingsmotor, te compenseren.”
In juni 2020 kondigde VCST het voornemen aan om 171 van de ruim 400 banen te willen schrappen. Het bedrijf werd toen al geconfronteerd met dalende productievolumes ten gevolge van de opmars van de elektrische auto. De coronacrisis, waardoor de productie geruime tijd stil lag, maakte de situatie er alleen maar erger op. Het jaar 2020 werd afgesloten met een verlies van 25,6 miljoen euro. In 2021 was er dan weer een kleine winst. Uiteindelijk werd bij de vorige saneringsronde het banenverlies teruggebracht tot 91 in plaats van 171.