Het logistiek bedrijf Euroterminal Genk heeft 3,5 miljoen euro geïnvesteerd in uitbreiding. Het aantal sporen is verdubbeld van twee naar vier, die bovendien verlengd zijn tot zeshonderd meter. Dat betekent dat het bedrijf niet meer moet rangeren om een volledige trein op haar terrein te kunnen behandelen. De tewerkstelling zal verdubbelen tot zo’n kleine twintig werknemers.
Euroterminal Genk ging in 1995 van start met twee sporen. “Die waren vijfhonderd meter lang,” zegt Johan Gemels, voorzitter van de Raad van Bestuur van Euroterminal Genk (links op de foto). “Daarmee konden we zo’n drieduizend containers per maand behandelen. Maar de vraag bleef toenemen waardoor ook de nood om uit te breiden steeg. We zijn dan op zoek gegaan naar mogelijkheden in onze buurt en zijn tot een mooi resultaat gekomen. Het aantal sporen is nu verdubbeld naar vier. Zeker zo belangrijk is dat ze in plaats van vijfhonderd meter nu zeshonderd meter lang zijn. Dat is exact de lengte van een goederentrein. Vroeger moesten we heel wat wagons rangeren om die op ons terrein gestald te krijgen. Nu kunnen we een volledige trein in één keer aan. En dat heeft een gunstig effect op de prijs.”
De uitbreiding kost zo’n 3,5 miljoen euro. “Dat zijn deels eigen middelen en deels middelen uit kapitaalsverhoging met de hulp van onze partner LRM en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.” Wat tewerkstelling betreft verwacht Gemels op termijn een verdubbeling tot zo’n kleine twintig werknemers. “Dat is rechtstreekse tewerkstelling,” zegt Gemels. “Ook onrechtstreeks zal dat extra banen opleveren. Er zullen immers heel wat meer chauffeurs nodig zijn om containers af te leveren of op te halen. Euroterminal Genk heeft dagelijks twee treinstellen die naar Italië rijden en eentje naar Roemenië voor Essers, de grootste klant van het bedrijf.