Na een mokerslag van 44 procent in 2009 is Europower Generators in Nieuwerkerken weer helemaal terug. Onder meer dankzij de stroompannes en de hevige koude in Rusland wist het bedrijf van de broers Heylands opnieuw 35 procent goed te maken. De omzet voor 2010 steeg tot 12,2 miljoen, zelfs hoger dan de bedrijfsleiding had verwacht. Vandaar ook dat de uitbreidingsplannen terug uit de koelkast konden gehaald worden. “We hebben inderdaad de knoop doorgehakt om een nieuw magazijn te gaan bouwen,” bevestigt Luc Heylands. “Hier hebben we 1,5 miljoen euro voor veil. We doen het vooral om onze opslag volledig te scheiden van de productie en om een buffer aan te leggen die toelaat om snel te kunnen leveren. Dat is immers ons grote concurrentiële voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld Aziatische producenten. Meestal komt de bestelling van een generator na een acute noodsituatie, en wil een klant niet wachten tot zijn toestel de hele oceaan heeft overgestoken.”
Europower heeft van de crisis tevens gebruik gemaakt om extra te investeren in innovatie. “Waar er vroeger 7 procent van ons personeelsbestand met r&d bezig was, hebben we dit percentage nu verdubbeld,” aldus nog Heylands. “Zo hebben we pas een generator ontworpen die specifiek dient voor brandweerkorpsen. Een product waar we veel van verwachten.”
Of 2011 even rooskleurig zal zijn als in 2010 valt nog af te wachten. “Veel hangt af van de algemene economische vooruitzichten en van de weersomstandigheden naar het jaareinde,” aldus de General Manager. “Factoren die we zelf dus niet onder controle hebben. We wachten dus nog even af met optimistische voorspellingen en gaan er intussen weer keihard tegenaan.”