Selecta is een multinational van Zwitserse origine die via automaten dagelijks 10 miljoen mensen in 16 Europese landen voorziet van koffie, dranken, snacks en verse maaltijden. “Maar sinds we in mei 2020 aan boord kwamen, zijn bestuursvoorzitter Joe Plumeri (*) en ik in vraag gaan stellen of de klassieke automaten voldoen aan het comfort dat de huidige en toekomstige klanten willen”, zegt CEO Christian Schmitz. “Daarop zijn we gaan nadenken over technologische oplossingen om de aankoop van voeding en drank nog eenvoudiger te maken. Zo zijn we uitgekomen bij het concept van Foodies Shop & Go, dat we nu als eerste in Europa, hier lanceren op de Corda Campus.”
“Het ziet er allemaal uit als een gewoon winkeltje”, zegt Marco Retel, de Nederlandse directeur van Foodies in Europa (foto). “Toch is het concept dat erachter zit erg vernuftig. Je komt binnen langs het poortje, dat zich opent door je bankkaart te scannen of onze app te gebruiken. Vervolgens kan je gewoon de spullen nemen die je wil: een koffie van Starbucks, een vers slaatje, boterhammen, gekoelde dranken, desserts,… noem maar op. Via traceersensoren, die onzichtbaar staan opgesteld, wordt netjes bijgehouden wat je neemt en eventueel teruglegt. Als je naar buiten gaat, kan je op het scherm precies zien wat je hebt aangekocht, maar verder moet je niets meer doen. De betaling gebeurt automatisch. Klaar is kees.”
Naast de winkel staat ook een stoommachine opgesteld, waarmee de verse maaltijden uit de shop op 30 seconden warm gemaakt worden. “Veel makkelijker en sneller dan een microgolfoven”, legt Marco Retel uit. “De machine ziet trouwens aan de QR-code op de verpakking welk gerecht het is, en weet zo precies hoe lang de bereiding duurt. Dit concept is volgens ons dé toekomst. We merken bijvoorbeeld dat heel wat bedrijven hun kantine sluiten omdat veel collega’s van thuis uit werken. Dit systeem is dan een perfect alternatief. Verse maaltijden, op enkele seconden warm… Ook in tankstations en andere plaatsen voor een snelle, gezonde maaltijd, biedt dit enorm veel potentieel.”
Na het proefproject op Corda Campus, een locatie die niet toevallig werd gekozen gezien de technologische en innovatieve grondslag van de honderden bedrijven die zich hier bevinden, wordt het concept van de onbemande winkels uitgerold in heel Europa. “We zijn heel fier dat we als pilootlocatie dit unieke systeem mogen hanteren”, aldus campusdirecteur Raf Degens. “Het past perfect bij ons imago als een site waar vooruitstrevende bedrijven geconcentreerd worden. Dit is een mooie referentie op weg naar meer.”
(*) Joe Plumeri is een Amerikaans zakenman met een geweldig trackrecord in diverse bedrijven en sectoren. Hij is ook mede-eigenaar van een baseball-team en in zijn land gekend als filantroop.
Ook TV Limburg was van de partij. Zij tonen hoe het systeem in de praktijk werkt: