Het was even schrikken daar in Beringen…. Op het hoofdkantoor van moederbedrijf Euro Shoe Group hangt een bordje met ’te koop of te huur’. Zou er wat loos zijn, na de toch wel tegenvallende resultaten van de afgelopen jaren?
Nee, dus. Omdat er ruimte vrij was in het aanpalende distributiecentrum, zijn daar kantoren ingericht die plaats bieden aan de corporate medewerkers. Het gevolg is dat er ongeveer 1.230 vierkante meter vrij is gekomen voor nieuwe kopers of huurders. Een financieel interessante operatie voor de groep, die nog steeds volop in een transitiefase zit. Euro Shoe, en dus ook het merk Bristol, werkt inmiddels onverdroten verder aan zijn herstel. Onder leiding van CEO Elise Vanaudenhove werden de voorbije jaren tientallen verlieslatende winkels gesloten, terwijl bestaande winkels werden opgefrist. Er werd ook op de kosten bespaard. Het kantoor in Nederland werd gesloten en tientallen banen gingen verloren.
Maar nu heeft het herstelplan, dat in 2021 nog een belangrijke financiële injectie kreeg van de familiale aandeelhouders en de Limburgse investeringsmaatschappij LRM, zijn eerste vruchten afgeworpen. In het boekjaar 2022 wist Euro Shoe Group voor het eerst sinds 2016 een operationele winst op te tekenen. Een bedrijfsverlies van 4,8 miljoen euro in 2021 werd omgebogen in een bedrijfswinst van 5,1 miljoen euro, bij een licht gestegen groepsomzet van 179,6 miljoen euro.
Of de trein nu is vertrokken? Volgens CEO Elise Vanaudenhove was het eerste deel van het jaar 2023 goed, maar het tweede deel “uitdagend”. De situatie is met name in Nederland moeilijk. Bristol werd vorig jaar bij onze noorderburen geconfronteerd met dalende verkopen en een tekort aan personeel, waardoor openingstijden moesten worden aangepast en sommige winkels zelfs tijdelijk helemaal dicht bleven. Welke richting het dus in de toekomst zal uitgaan, zal nog moeten blijken.
Guido Cloostermans/Kurt Meers