Dry Port Genk Essers

Essers oefent met eerste levering via Albertkanaal

Dry Port Genk, zoals de logistieke site heet die H.Essers op de voormalige Ford-terreinen zal exploiteren, begint stilaan vorm te krijgen. Als voorloper van de multimodale activiteiten die er zullen plaatsvinden, liet H.Essers zopas een lading van 1.250 palletten bouwmaterialen via het Albertkanaal naar Genk komen.

Het is precies 3 maanden geleden dat Vlaams minister van Werk en Economie, Philippe Muyters, het startschot mocht geven van de bouwwerken voor Dry Port Genk, een logistiek centrum dat een terrein van 23 hectare bestrijkt. In november moet een eerste fase, goed voor twee keer 30.000 m² aan hoogwaardige opslagruimte, beschikbaar zijn. H.Essers, dat in totaal 80 miljoen euro wil investeren in het project, zorgt voor de ontsluiting via zowel het spoor, het water als de weg. Het weg- en spoortransport behoren al heel lang tot het aanbod van H.Essers. De waterweg is veel nieuwer. Vandaar dat er met mondjesmaat doorgedreven proefprojecten worden opgezet, zodat Dry Port Genk meteen aan 100% van start kan gaan.

Zo heeft H.Essers woensdag voor het eerst een lading bouwmaterialen via het Albertkanaal naar Genk laten brengen. Maar liefst 1.250 palletten met isolatiemateriaal werden geladen en gelost met een kraan op het schip zelf. En dat ging prima. De revival van de Ford-site is daarmee stevig ingezet.