Essec twijfelt aan prijszetting van slimme armband

Zembro: dat wordt de naam van de slimme armband, waarin onder meer Marc Coucke, Bart Claes (JBC) en CD&V-voorzitter Wouter Beke investeerden. Zoals eerder aangekondigd, is het een soort polshorloge, dat ouderen kunnen dragen om bijvoorbeeld een noodsignaal uit te sturen of opgespoord te worden in geval van dementie. De ontwikkeling gebeurde onder de naam Embracelet. Nu is het stukje technologie klaar voor commercialisering. Zembro zal 399 euro kosten of kan gehuurd worden aan 29 euro per maand. Exclusief de eenmalige activeringskost (49 euro) en een abonnement van 9,5 euro per maand voor de diensten van de Zembro. De optie 24/7 alarmservice kost 12 euro per maand.

Bij Essec-BNS volgen ze de Zembro met de nodige aandacht, omwille van twee redenen. Essec verkoopt via zijn telecomwinkels ook dergelijke apparaten, en bovendien heeft de groep met de afdeling Indigo Care al heel wat ervaring in telecomsystemen voor de zorgsector. “Er zijn al langer van deze slimme producten op de markt,” stelt Luc Achten van Essec-BNS. “Het is duidelijk de bedoeling om de Zembro als een massaproduct te verkopen. Maar precies daar wringt het schoentje. Het abonnementsgeld dat te betalen is bovenop de aanschafprijs, zal heel wat mensen afschrikken. Dat hebben we in het verleden met gelijkaardige producten al gemerkt. Bovendien dreigt de verkoop stil te vallen als de ziekenkassen deze producten ook in een verhuurformule gaan aanbieden.” Wait and see…