“Gyprolux staat voor gyprocwerken, systeemplafonds en op maat gemaakte meubels”, vertelt Romy Lupo. “Sinds 2001 zijn we gegroeid van de eenmanszaak van onze papa naar 9 medewerkers en verschillende onderaannemers. De laatste tijd hebben we meer grotere projecten, dus vonden Laura en ik het tijd om te bekijken hoe we die groei in goede banen kunnen leiden. We hebben vorig jaar nog twee nieuwe medewerkers aangenomen. Typische projecten voor ons zijn particulieren, maar ook industriebouw voor bedrijven. We hebben bijvoorbeeld een bekend Limburgs transportbedrijf als klant, maar ook locale horeca zoals ijssalon Valvekens in Hasselt.”
Familiebedrijf: bijzonder
De groei onder de vleugels van een nieuwe generatie in een familiebedrijf kan delicaat zijn en dan biedt Plato NextGen (een initiatief van Voka, het grootste ondernemersnetwerk van Vlaanderen) houvast. De baseline is leer en groei met collega-ondernemers. Romy Lupo: “We vinden het heel interessant dat we er in aanraking kwamen met andere familieondernemers. De deelnemers zijn allemaal zoon of dochter ‘van’ die mee in het bedrijf zijn gestapt. Met hen ervaringen en knowhow te delen om bij te leren, in een informele context waar je vriendschappelijk kunt praten, is heel verrijkend. Iedereen is heel open over wat er goed en minder goed loopt. Afhankelijk van het dagthema gaan we daar dan samen dieper op in.”
Klankbord gevonden
Plato NextGen is een traject van 10 maandelijkse sessies en ook twee netwerkmomenten. Alles gaat live door op locatie. “Het nieuwe traject is begonnen in februari dus we hebben nu al drie sessies achter de rug”, vertellen Romy en Laura. “Het contact met Plato is écht heel goed. Er is in onze groep altijd één contactpersoon aanwezig tijdens de sessies, onze coördinator Carolien. Elke groep heeft ook twee meters. Vooraf hebben we samen de topics doorgepraat die we graag wilden zien. Het is co-creatie van en met ondernemers en we vinden er echt een klankbord. De vorige sessie was een workshop over sociale media en netwerking: we konden oefenen hoe we ons bedrijf zouden pitchen. Heel interessant om op dat vlak bij te leren van andere ervaren ondernemers, net zoals wij in de bouw maar ook uit andere sectoren.”
Waar voor je geld
Laura en Romy vinden het fijn om hun ervaringen met het runnen van hun familiebedrijf te delen, want dat blijft toch iets speciaals. “Hoe digitaliseren we op een manier die ook papa goed vindt? Die familieband hoort er altijd bij en als kleiner familiebedrijf hebben we veel aan de tips van de groteren.” De zussen kijken al uit naar de volgende sessies, maar weten vooraf niet wat die zullen inhouden. “We krijgen telkens een week voordien een uitnodiging met de locatie en de nieuwe topics. Het programma biedt altijd waar voor je geld. Je wordt zelfs verwend, want je dineert eerst samen met de groep, telkens zo’n kleine 15 mensen. Het is een afwisseling van externe sprekers, groepsoefeningen en bedrijfsbezoeken. Leuk om ’s avonds van 7 tot 10 na je werkdag naartoe te gaan. Het is steeds weer ontspannen bijleren en connecties leggen.”
Meer info op www.voka.be/plato-nextgen
Voka – Kamer van Koophandel Limburg wil het meest nabije en invloedrijke professionele netwerk zijn voor Limburgse ondernemers en leden ondernemingen.
-
Telefoon
011 56 02 44 -
E-mail
carolien.houbrechts@voka.be -
Website
https://www.voka.be/plato-nextgen