De award is in het leven geroepen door Het Belang van Limburg en Made in Limburg om bedrijven die hoog scoren op verschillende essentiële bedrijfsvlakken als rolmodel naar voor te schuiven. De doorslag wordt daarbij gegeven door de impact die het bedrijf genereert voor de provincie Limburg.
De jury had het niet makkelijk om één van de drie als ‘primus inter pares’ aan te wijzen. Het was kiezen tussen het gedurfde en moedige investeringsplan van Nelissen, de hoge (sociale) impact van Umami Groep en de wereldoriëntatie van Tribù. Na een pittige discussie konden alle juryleden zich vinden in Nelissen Steenfabrieken als winnaar. Het bedrijf uit Lanaken (Kesselt) was ook in 2021 al in de finale van de Limburgse Ondernemer van het Jaar geraakt, maar moest toen de duimen leggen tegen Tectum. Datzelfde jaar wist Nelissen Steenfabriek wel al de Ambiorixprijs van VKW binnen te halen.
Vooral het investeringsplan van (minstens) 100 miljoen euro waar het bedrijf voor staat, kon de juryleden over de streep trekken. Het omvat de bouw van een nagelnieuwe fabriek met ovens die op waterstof kunnen draaien, met recuperatie van de warmte voor de droogovens en verschillende projecten om zelf groene stroom op te wekken. Andere troeven van Nelissen zijn de lokale verankering als familiebedrijf, met lokale medewerkers, lokale partners en lokale grondstoffen (de eigen klei).
Trots
In elk geval, de CEO’s en neven Burt Nelissen, Joeri Gevers en Carlos Jorissen namen de achtste titel ‘Limburgse Ondernemer van het Jaar’ met trots in ontvangst. Eerder waren ook al Niels Bessemans van Optiflux als Starter van het Jaar en Rudi Peeters van Vandersanden voor de Klimaataward in de bloemen gezet. Wijlen barones Tony Baert van Concentra werd postuum met de titel Lifetime Achievement Award bedacht. En daarmee zijn al onze prijzen voor dit jaar weer de deur uit!