Het is weliswaar met de hakken over de sloot en mede vanwege een eenmalige bate, maar de holding Businesspark Luchthaven Maastricht heeft dit jaar winst gemaakt, voor het eerst sinds de privatisering in 2003. En waarschijnlijk is het nog langer geleden dat er zwarte cijfers zijn geschreven, als overheidsbedrijf schreef de luchthaven ook vaak rode cijfers. Het gaat om het gebroken boekjaar 2009/2010 (maart tot maart). Bouwbedrijf Dura Vermeer en het Britse Omniport zijn de eigenaren van het luchthavenbedrijf.
Om precies te zijn € 64.406 staat er onder de streep. En dat resultaat is bijna twee miljoen beter dan het verlies in het boekjaar 2008/2009. Dat er winst is gemaakt heeft vooral te maken met een eenmalige bate op verkoop van gronden (€ 1,4 mln). De hoofdactiviteiten zoals landingsrechten hadden te maken met een lichte teruggang in omzet, van € 9,8 mln naar € 9,1 mln. Door de hogere overige inkomsten steeg de totale omzet naar € 11,8 mln (was € 10,3 mln).
De Holding is niet alleen eigenaar van het vliegveld, maar ook van aanverwante zaken zoals commercieel vastgoed.
Ook op ander gebied is er vreugde bij de luchthaven, er worden komende tijd meer passagiers en vracht verwacht, zo stelt luchthavendirecteur Jan Tindemans. De oud-gedeputeerde verwacht dat onder meer de door de economische crisis en forse investeringen dat er in het huidige boekjaar weer rode cijfers worden geschreven, maar daarna verwacht hij weer zwarte cijfers. En dan niet door eenmalige bijzondere baten maar een beter rendement door meer luchtreizigers en goederen.
MILJOENENINVESTERING
Tindemans verwacht voor 1 april meer duidelijkheid over een groot investeringsplan. Het gaat daarbij in totaal om zo’n vijf tot zes miljoen, waaronder een grote (vracht)hal. Die investeringen zouden al een tijdje geleden gedaan zijn – er zijn miljoenen euro door de provincie beschikbaar gesteld – maar destijds uitgesteld vanwege de economische crisis. Er loopt inmiddels een onderzoek – geïnitieerd door de provincie – waarbij onderzocht wordt of met name het vliegveld weer terug moet in overheidshanden.
Hieronder het persbericht betreffende het vrachtvervoer en passagiers:
2010 brengt FORSE STIJGING passagiers en vrachtvolume voor MAA
Maastricht Aachen Airport (MAA) kijkt zeer tevreden terug op het jaar 2010 waarin zowel het aantal passagiers als ook het volume van afgehandelde vracht aanzienlijk toenamen. De passagiers-aantallen groeiden met 44% naar een totaal van 260.000, terwijl de vrachtvolumes met 12% stegen naar een totaal van ruim 90.000 ton oftewel 90 miljoen kilo, waarmee een nieuw vrachtrecord werd gevestigd.
De grote stijging in passagiers aantallen wordt met name verklaard door het uitgebreide aanbod van de maatschappij Ryanair die in 2010 5 routes (Porto, Faro, Malaga, Barcelona-Reus en Trapani) aan haar aanbod toevoegde. Inmiddels heeft de maatschappij bekend gemaakt per februari ook op Tenerife te gaan vliegen en zullen een aantal bestaande bestemmingen gedurende langere tijd en of hogere frequentie in het aanbod worden opgenomen.
VERRE OOSTEN
De stijging in het vrachtvervoer wordt vooral verklaard door een stijging in vluchtfrequenties en een groter aantal chartervluchten. De maatschappijen AirBridge Cargo, met een aanbod van im-, en exportverbindingen met het Verre Oosten en Rusland, en Turkish Airlines Cargo waren verantwoordelijk voor de grootste groei bij vracht.
Sander Heijmans, CEO van MAA en MHS “Wij zijn verheugd 2011 te kunnen beginnen met het bekendmaken van deze groeicijfers. Wij kijken dan ook tevreden terug op het jaar dat echter dankzij de IJslandse aswolk en het winterse weer ook de nodige uitdagingen kende die de volumes negatief beïnvloedden. Belangrijk voor ons is dat we de groei in 2011 zullen voortzetten. Aan de passagierskant zal Ryanair vaker op bestaande bestemmingen vliegen en wordt Tenerife vanaf februari in het aanbod opgenomen. Daarnaast zal de start van de 12 wekelijkse vluchten van Germanwings naar Berlijn een belangrijke extra passagiersstroom brengen en verwachten wij een groter aantal passagiers uit ons Duitse achterland te mogen begroeten die de Duitse vliegtaks willen ontwijken”.
VRACHTRECORD
Vervolg “Ook het vrachtvervoer laat een gezonde groei zien. Met name belangrijk is dat we ook groeien ten opzichte van het jaar 2008, het jaar voordat de vrachtvolumes door de economische crisis wereldwijd onder druk kwamen te staan. In november 2010 verbraken wij ons vrachtrecord per maand en de enige reden dat wij dit in december niet weer deden is het barre winterweer. Wij beginnen dan ook zeer optimistisch aan 2011 waarin we wederom grote groei verwachten. We zullen ons inspannen om de rol die wij al voor de regio vervullen verder uit te breiden”.
Bron: wijlimburg.nl. Overgenomen met toestemming.