Wij stoppen. Bedankt voor alle jaren. Dat stond er woensdagmorgen in koeien van letters op de etalage van schoenen- en kledingwinkel La Bottega in Hasselt. Het artikel op hbvl.be over deze aangekondigde stopzetting sloeg in als een bom. Enkele uren later bleek dat het een grap was, bedoeld om de aandacht te vestigen op een nationale campagne die klanten moet aanzetten om hun aankopen te doen bij lokale handelaars.
Vanuit heel Limburg werd met ongeloof gereageerd op de aankondiging van Karine Valy dat La Bottega zou stoppen. De ondernemer werd zelf overstelpt met troostende berichten. De concurrentie van de internethandel en van de grote internationale ketens werd door de goedgelovige massa verantwoordelijk gesteld voor het verdwijnen van een retail-icoon in Limburg.
De stopzetting bleek al snel ‘fake news’ te zijn. Want via sociale media werden foto’s gedeeld met exact dezelfde boodschap bij andere gekende retailers in Vlaanderen. Een fameuze marketingstunt dus. En wel voor de lancering van een grootschalige campagne om mensen te stimuleren tot aankopen bij de lokale handelaars. Winkel-hier, zo heeft Unizo de bewustmakingscampagne genoemd. La Bottega paste nog voor de middag de tekst op de etalage aan tot: “Wij stoppen nog lang niet. Bedankt voor alle jaren dat jij al winkelhiert. Koop bewust bij ondernemers van hier.”
De boodschap van de campagne is duidelijk. “We zullen met z’n allen meer moeten aankopen bij de winkels van hier”, zegt Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg. “Tenminste als we het er over eens zijn dat handelszaken belangrijk zijn voor onze welvaart en economie, als we willen dat ze voor leven in onze straten en buurten blijven zorgen, dat ze mensen blijven tewerkstellen, dat ze topservice op wandelafstand blijven leveren, dat ze belastingen blijven betalen waarmee heel wat publieke voorzieningen worden gefinancierd en dat ze onze lokale sportclubs en andere verenigingen blijven sponsoren… Fysiek én online”, voegt hij eraan toe. “Zolang het maar gaat om winkels die hier gevestigd zijn en hier iets (terug)geven aan onze samenleving. Want wat je hier uitgeeft, krijg je terug. En dat is niet het geval voor de 8 miljard euro die de Belgen jaarlijks spenderen in het buitenland (waarvan 5,5 miljard in webshops). “Als elk gezin dagelijks 2 euro zou uitgeven in een Belgische winkel in plaats van een buitenlandse, levert dit per jaar meer dan 13.000 extra jobs op. De moeite, toch?”