umami group

Efficiënte maaltijdleverancier is voorbeeld voor velen

“Het lijkt wel een herexamen”, grappen General Manager Hans Desmet en CEO Marleen Flemings van Umami Groep uit Genk. Het is inderdaad voor de tweede keer op rij dat ze doordringen tot de finale van ‘De Limburgse Ondernemer van het Jaar’. En dat maakt het verhaal enkel maar straffer.

Umami Groep werd veertig jaar geleden opgericht als Horeservi door Herman Schepers, en werd al snel een begrip als in-house cateringservice voor tal van bedrijven, zorgcentra, scholen en andere organisaties. Vandaag is het bedrijf, ondertussen in handen van Marleen Flemings, uitgegroeid tot de groep Umami, zo genoemd naar de zesde smaak, naast zoet, zuur, zout, bitter en de smaak van koolhydraten.

Umami is nu een geïntegreerde groep met drie takken: het dienstenbedrijf Umami Catering dat zorgt voor de exploitatie van de keukens bij de klanten; het productiecentrum en logistiek platform Deliva in Genk en het jonge bedrijf Clean Minds dat zorgt voor de technische bijstand (dampkapreiniging, onderhoud en herstelling van apparaten, installatie en herinrichting van keukens). Het jonge bedrijf groeit snel en werkt ondertussen ook voor grote foodketens, zoals KFC, McDonald’s, Burger King, Groep C en Lunchgarden.

Waar u eet
“Wij zorgen ervoor dat onze klanten – bedrijven en organisaties – zich honderd procent kunnen toeleggen op hun kerntaken. Alles wat met de maaltijden te maken heeft, dat is onze job. Wij zijn daar waar u eet. Op dat vlak ontzorgen we onze klanten totaal, zelfs indien hun eigen keuken heringericht moet worden”, zegt Marleen Flemings.

De hele groep telt vandaag zo’n 500 medewerkers (FTE) van 21 nationaliteiten, die dit jaar samen naar verwachting een omzet halen van 124 miljoen euro (niet-geconsolideerd). Vorig jaar was dat nog 113 miljoen euro. En dat was op zijn beurt alweer een hele omzetsprong vergeleken met het jaar daarvoor. “De groei danken wij aan onze sterke focus op innovatieve, duurzame technologie, productontwikkeling, dynamische marketing, geïntegreerde IT-systemen en gemotiveerde mensen”, zegt CEO Marleen Flemings.

Concurrentie

Umami Groep opereert in een bijzonder concurrentiële omgeving, die bovendien een snelle verandering doormaakt en heel wat obstakels kent. “Kok is een knelpuntberoep bij uitstek”, zegt Hans Desmet. “Een kok is duur, moeilijk te vinden en even moeilijk te houden. Daarnaast willen mensen steeds gevarieerder, kleurrijker en werelds eten op maat, rekening houdend met allerlei allergieën en intoleranties. Er zijn ook geen afgelijnde eetmomenten meer, en in de bedrijven en organisaties telt elke vierkante meter voor de corebusiness. Dat betekent voor ons minder keukenoppervlakte. Tel daar de hoge energiekosten bij, en je begrijpt dat wij opereren in een zeer uitdagende omgeving”, zegt Hans Desmet.

Tomorrowland
De grote troeven van Umami zijn de focus op vers, kwaliteit, onberispelijke service, en zijn zelf ontwikkelde en volstrekt voedselveilige vacuümtechnologie (tot 28 dagen ultraverse bewaartermijn indien ongeopend, zonder additieven of bewaarmiddelen). Daarmee heeft Umami zich als een luis in de pels van de grote internationale groepen als Sodexo en Compass weten profileren. Deliva levert zijn maaltijdcomponenten ook aan verschillende winkelketens, en zelfs op massa-evenementen zoals Tomorrowland serveert Umami zijn zeer diverse maaltijden.

Smart cuisine
En die focus rendeert nog ook. In 2022 wist de groep een (geconsolideerde) nettowinst te boeken van 8,7 miljoen euro, ruim het dubbele van het jaar voordien. “Dat geeft ons de financiële ademruimte om nog te groeien”, zeggen de twee bedrijfsleiders. “We hebben nog capaciteit om 40 procent te groeien. We plannen de aanschaf van een nieuw autoclaaf, een uitbreiding van onze pasta-afdeling en willen ook ons logistiek apparaat nog verruimen. Daarnaast werken we aan een nieuw concept, smart cuisine. Ja, het gaat snel: full steam ahead. We moeten soms zelf op de rem gaan staan”, zegt Marleen Flemings.

Vegan
Tegelijk wordt een duurzame voedselbereiding niet uit het oog verloren. “We hebben nu bijna 2.000 zonnepanelen gelegd om de energiekosten te verlagen”, legt Hans Desmet uit. “Het proceswater wordt gezuiverd en hergebruikt in een gesloten circuit. En uiteraard hebben we ledverlichting geïnstalleerd en duurzamere koelinstallaties. Maar misschien nog belangrijker zijn onze inspanningen om voedselverspilling tegen te gaan. Dat kan dankzij ons uitgekiend systeem van maaltijd- en menuplanning. Het aanbod van vegetarische en vegan alternatieven is de laatste jaren bovendien erg uitgebreid. Ook dit draagt bij aan een duurzamere toekomst.”

Geheim ingrediënt

“Maar zonder onze medewerkers zouden we niet eens bestaan”, beseft Marleen Flemings. “Zij vormen het geheime en essentiële ingrediënt dat ons succesvol maakt. Dankzij hun ambitie, inventiviteit en ingesteldheid kunnen we onze pioniersrol blijven vervullen en altijd onze beloften nakomen. We willen vooral een familiaal en warm bedrijf zijn. Onze medewerkers krijgen daarom kansen en kunnen hun talenten ontplooien in een stimulerende omgeving.”