Kingfisher Bestuurder Tamara Bergmans van Kingfisher Marketing

Efficiënt investeren in je marketing: 4 tips

Bestuurder Tamara Bergmans moedigt bedrijven aan om te investeren in hun marketing. Juist nu, in deze economisch onzekere tijden. Maar hoe pak je dat efficiënt aan zonder ‘zotte kosten’ te doen? Kingfisher marketing deelt tips.

Onlangs kon je bestuurder van Kingfisher marketing Tamara in Made in Limburg spotten met een duidelijke boodschap: ‘Investeer NU in je marketing, ook in deze economisch moeilijke tijden. Want die investering loont op langere termijn.’

Leer uit de bankencrisis

Dat extra marketinginspanningen lonen, bewijzen de tendensen uit vorige crisissen. De bedrijven die in 2008 bleven investeren, waren na de bankencrisis de grote winnaars. Hun hogere share of voice (meer aanwezigheid in de markt) vertaalde zich in een groter marktaandeel en meer winst. Wil je ook blijven investeren in je marketing? Met deze tips doe je dat efficiënt, zonder jezelf in de voet te schieten.

1. Focus op merkbekendheid

Je bedrijf of merk moet top of mind blijven bij je (toekomstige) klanten, zeker in crisistijden. Investeer dus in merkbekendheid. Dat kan al op kleine schaal, met aantrekkelijke social advertising campagnes bijvoorbeeld. Voor een paar honderd euro per maand blijf je in de hoofden van je doelgroep hangen.

2. Versterk je huidige klantrelaties

Deze woelige tijden zijn ideaal om de band met je huidige klanten te versterken. Investeer tijd in je klantenbestand. Zit je in de B2C-wereld? Geef dan een kortingscode om te besteden in je (web)shop. Ben je een B2B-bedrijf? Maak een persoonlijke afspraak en bespreek de noden en wensen van je klanten. Check regelmatig hoe je hen nog beter kan ondersteunen.

3. Meet je resultaten

De voornaamste reden waarom marketing zo’n kostenpost lijkt? Omdat je de resultaten niet meet. Zo weet je niet of je investering loont. Analyseer je resultaten en stel meetbare doelen op. Veel socialemediakanalen bieden gratis tools aan om gemakkelijk te evalueren. Denk aan de Meta Business Manager voor Facebook en Instagram.

4. Doe beroep op een marketingbureau

Naast de financiële middelen moet je natuurlijk ook tijd investeren in je marketing. Heb je weinig tijd en ook geen marketingteam achter de hand? Doe dan beroep op een marketingbureau. Je krijgt verschillende expertises in één team: van websitedesign tot digitale marketing en van copywriting tot projectmanagement. Het volledige team doet er alles aan om je marketinginvestering te laten renderen.

Kingfisher logo

Als strategisch marketingcommunicatiebureau bieden we expertise en ondersteuning aan gedurende jouw duik in het diepe. Sla jij meteen de juiste vis aan de haak? Wij als Kingfishers wel. We gaan op een doordachte maar vooral realistische manier te werk, met veel passie en goesting voor het vak.