Vreemd zicht in Haven Genk, waar enkele dagen geleden een trein van maar liefst 600 meter lengte arriveerde. Het gevaarte kwam uit de Chinese stad Zhengzhou en was meteen de eerste rechtstreekse treinverbinding met Limburg.
De goederentrein uit China bestond uit 40 units, bestemd voor diverse Belgische klanten. “Een bewijs dat de trein steeds meer als een geldig en duurzaam alternatief voor andere vervoersmodi beschouwd wordt”, zegt Wesley Mazzei, algemeen directeur bij Haven Genk. “Zelfs voor de lange afstand, en dat is goed nieuws. Alle units zullen nu door ons afgeleverd worden op hun eindbestemming.”
Voor Haven Genk (een joint venture tussen Group Machiels en Aperam) was 2019 trouwens een jaar van hoogconjunctuur. “Bedrijven krijgen vaker te maken met de congestie van de wegen en capaciteitsproblemen die het wegtransport oplevert”, aldus Wesley Mazzei. “Bovendien speelt het aspect van duurzaamheid meer en meer een belangrijke rol. Dat speelt in ons voordeel. Het momentum lijkt eindelijk aangebroken dat bedrijven de voordelen van ‘synchro-modale’ vervoersoplossingen ondervinden en deze ook beginnen te benutten. Zo vervoerde Haven Genk vorig jaar nog 74.000 TEU (twintig voet container-equivalenten) via het water, en 23.000 units via het spoor. En we verwachten dat de sterke groei van Haven Genk zich in 2020 verderzet, zowel op vlak van vervoer via het water als via het spoor. We mikken op een toename van 40% voor beide afdelingen, en dat is een forse sprong voorwaarts.”