Eerste gin van Limburgse origine uit Wilderen

Brouwerij en alcoholstokerij Wilderen uit Sint-Truiden heeft nu ook onze provincie op de gin-kaart gezet. Mike Janssen, zijn vrouw Roniek en stoker Roland Vanderlinden stelden zopas, en niet zonder enige trots, Double You voor. Het is de eerste gin waarvan het volledige stookproces in Limburg gebeurt. Niet alleen aan de smaak is aandacht besteed. Ook de met loodjes verzegelde fles, uitgerust met zoethout en een etiket met een te kraken code, oogt bijzonder.

“Wij noemen ons graag een warme stoker, net zoals er warme bakkers zijn,” vertelt Mike Janssen. “Het volledige proces hebben wij in handen genomen en gebeurt dus bijvoorbeeld ook met Limburgs water dat we 92m diep ophalen. Zes maanden hebben wij aan dit product gewerkt. Vele proefsessies zijn eraan vooraf gegaan. Bij het elfde stooksel zijn we tot een smaak gekomen die er volgens ons ‘volledig op’ is.”

Limburgse ginPrijs
De Double You bevat 21 verschillende kruiden, waaronder ook hop, zoals het een brouwerij betaamt. De eerste genummerde reeks of zogenaamde batch, is goed voor 1.800 flessen van 70 cl met een alcoholpercentage van 43,7 %. “Binnen een tweetal weken volgt de tweede reeks, want er zijn al honderden flessen besteld door verschillende drankhandels in Limburg. Het streefdoel is om maandelijks een batch te maken en te voorzien in verschillende winkels en bij ons in Wilderen. De winkelprijs zal 33,30 euro bedragen.”

Da Vinci
De witte of transparante gin zit in een opmerkelijke fles die uitgerust is onder meer zoethout. “Naarmate je er op kauwt en deze in de gin steekt, krijg je andere smaken die je dus zelf kunt bepalen,” aldus Mike. “In totaal ondergaat de fles nadat de drank erin is 18 handelingen. Zo is ze verzegeld met twee metalen plaatjes waarop een engel en de duivel staan. Dit verwijst naar de naam Double You die twee facetten, twee persoonlijkheden, goed en kwaad die in elke mens zitten, wil weerspiegelen. Bovendien is Double You of liever double u een W wat dan weer naar Wilderen verwijst.” Wie het etiket goed bestudeert, kan overigens serieus wat drank verdienen. “Ontwerper Lejon Tits heeft er een geheime boodschap in verwerkt. Een beetje zoals Da Vinci (lacht). Wie ze vindt en als eerste post op onze Facebookpagina, trakteer ik samen met 19 vrienden op een avond gratis drank in Wilderen. En neen, het is niet de afbeelding van mijn vrouw die erin verwerkt is…”

Geert HOUBEN