Mathias Boeckx wist in het verleden als commercieel adviseur van diverse bedrijven, een groot zakelijk netwerk op te bouwen. “Daarbij heb ik geleerd dat je om zaken te doen, altijd moet kijken wie de mens achter het bedrijf is. De diepgang in de persoonlijke interactie met de bedrijfsleiders geeft veel meer resultaat en voldoening dan louter een product of dienst te verkopen. Het is op die basis dat ik begin dit jaar gestart ben met Humanz, een service waarbij ik mijn klanten introduceer bij andere partijen die hen interesseren. Meestal zetten we hiervoor een kleinschalig diner op, maar het kan ook zijn dat we mensen samenbrengen in de business-seats van een sportwedstrijd of op een ander evenement. We zijn dus geen netwerkorganisatie waar alle leden voor een activiteit kunnen inschrijven.”
Eigen gewichtsklasse
Humanz focust zich op ondernemers en bedrijfsleiders van (middel)grote KMO’s en multinationals, voornamelijk uit Limburg, Antwerpen en Vlaams-Brabant. “Wat je ziet op klassieke netwerkbijeenkomsten is dat de kleintjes zich gretig als leverancier presenteren aan de iets grotere organisaties, maar er slechts zelden commerciële opportuniteiten liggen voor de meer gevestigde waarden. De ambitie van Humanz is om specifiek voor hen business development te faciliteren. Dat doen we door hen heel gericht in contact te brengen met de gewenste waardevolle zakenrelaties van hun eigen gewichtsklasse: potentiële klanten, topmensen van bestaande klanten, overnamekandidaten, politici, noem maar op. Eigenlijk iedereen waarmee een verbinding nuttig is om de doelstellingen te verwezenlijken. We zijn bij Humanz dus zowel sales consultant als ‘go-between’ of lobbyist. Noem het zoals je wil.”
Altijd beschikbaar
Mathias Boeckx maakt duchtig gebruik van het grote netwerk aan relaties dat hij doorheen de jaren heeft opgebouwd. “Het concept is gebaseerd op wie ik ken, niet op wat ik kan… En als ik iemand wil strikken die nog niet in mijn adresboek staat, dan ga ik er via via naar op zoek. Er is altijd wel iemand die mij bij de gewenste persoon kan introduceren, en zo creëer ik een toegang voor mijn klant. Eens de contacten gelegd, is het aan mijn klant om de voorzet binnen te koppen en de samenwerking tussen beiden te finaliseren.”
Een zeer intensieve bezigheid. “Ja, het vergt soms veel vastberadenheid om de juiste mensen te benaderen”, weet Mathias Boeckx. “Alleen het resultaat telt, ook al duurt het soms erg lang eer ik de main target heb kunnen strikken. Mijn klanten kunnen ook 24/7 bij mij terecht voor vragen en een stand van zaken. Het spreekt dan ook voor zich dat het klantenbestand van Humanz niet onbeperkt groot kan zijn. Ik moet de volledige focus en toewijding kunnen verzorgen, anders neem ik geen nieuwe klanten meer aan.” (lees verder onder de foto)
Wishlists
De start-up werkt via een soort abonnementsformule. “Het aantal klanten is gelimiteerd per regio en sector, zodat er geen belangenvermenging kan ontstaan”, zegt Mathias uit. “Ze betalen lidgeld om van onze diensten gebruik te kunnen maken. Tot dusver is iedereen daar heel tevreden over omdat ze heel concreet merken dat hun voordeel exponentieel oploopt ten opzichte van hun bijdrage. De overgrote meerderheid met een jaarcontract geeft al na een paar maanden aan dat ze willen verlengen. De formule is dus voor alle stakeholders een schot in de roos. We hebben op enkele maanden tijd al 3 keer onze vooropgestelde cijfers behaald…”
Humanz heeft nu ook een platform ontwikkeld waarop de interactie met alle klanten kan opgevolgd worden. “Er zitten tools in die helpen bij het matchen van de meest ideale partijen. Er zitten per klant ‘wishlists’ in van interessante contacten. Deze lijsten worden constant bijgestuurd. Daarnaast vinden klanten er ook parameters in terug om de resultaten van ons werk te meten en in alle transparantie op te volgen. Dit platform wordt het hart van Humanz, waardoor we toekomstige collega’s een methodiek kunnen aanleren om ons concept verder succesvol uit te rollen.”
Zelf participeren
En in de toekomst? “Ik wil Humanz uiteraard verder uitbouwen tot een referentie in high level bemiddeling”, zegt Mathias nog. “Het ultieme doel is om zelf te participeren in innovatieve bedrijven die mijn pad kruisen. Ik zou bijvoorbeeld in ruil voor sales- en andere doelstellingen aandelen kunnen verwerven en zo als mede-eigenaar het bedrijf naar een hoger niveau kunnen tillen. Een actieve bijdrage leveren aan de groei en mee de strategische lijnen uitzetten: dat is waar ik finaal naartoe wil. We zijn op de goede weg…”