Niet dat het nog nooit gebeurd is, maar voor het eerst sinds lang organiseren de 3 Limburgse werkgeversorganisaties Unizo, VKW en Voka nog eens samen een activiteit. Het gaat om een groot verkiezingsdebat, waarop de Limburgse politieke kopstukken hun plannen voor onze bedrijven uit de doeken zullen doen.
Het verkiezingsdebat, met als titel Vechten voor Limburg, wordt op 7 mei op Corda Campus gevoerd met de lijsttrekkers (federaal of Vlaams) van de 6 grootste partijen. Er worden 6 ondernemersgerelateerde thema’s aangesneden, die afwisselend in een plenair debat of in een battle tussen 2 kopstukken bediscussieerd worden. Indra Dewitte, hoofdredacteur van Het Belang van Limburg, is moderator en brengt politiek journalist Yves Lambrix mee als sidekick.
En ze mogen het dan wel samen organiseren, wie wil inschrijven moet dat nog altijd apart doen bij het VKW, Unizo of Voka.
Sociale media
Het debat is alvast een uitstekende manier voor onze politici om zich te profileren. Dan moeten ze dat al niet meer doen via sociale media… Zo denkt 77% van de Limburgse kandidaten er over, aangezien zij geen Facebookpagina hebben. 61% prijst zichzelf niet aan via Twitter en 45% laat Instagram links liggen. “Nochtans is dat een gemiste kans”, zo geeft Dorien Breels van digital agency Markedeer, tegengas. Ze voerde een lijvig onderzoek uit naar het gebruik van sociale media door politici.
“Op sociale media actief zijn, is voor velen zoals vroeger op café zitten. Men vertelt (soms) maar wat. Het grote verschil is dat je mening aan de toog ’s anderendaags door iedereen vergeten is. Maar als je een reactie plaatst op sociale media, kan je wereldwijd eeuwig voor schut staan… Er komt heel wat bagger voorbij op onze sociale media, en daarom durven een aantal politici zich er niet aan wagen. Vooral de ‘oudere’ generatie is bang om deze kanalen aan te wenden om zich politiek te profileren. En toch kan het een wereld van verschil maken als je er juist mee omgaat…” Limburgse politici die willen weten hoe het moet, kunnen bij Dorien Breels een gratis workshop volgen. (om in te schrijven mailen naar: johan.grauwels@pubmarket.be).