In Temse werd dinsdag een schip gelost met 767 ton betonproducten uit Zutendaal. De firma Ebema heeft voor het eerst afgewerkte materialen via de waterweg vervoerd, en dat is hen heel goed bevallen.
De Wilfordkaai in Temse wordt momenteel volledig heraangelegd. “Maar dit zal niet leiden tot grote verkeersdrukte aan de werf”, zegt Jan Panis van Ebema.”De 31 vrachtwagens die nodig zouden zijn om de bestratingsproducten aan te leveren, hebben we vervangen door 1 binnenschip. Dat schip legt heen en terug een reis af van 240 km, wat een besparing inhoudt van 7.744 km over de snelweg.”
Het is de eerste keer dat Ebema afgewerkte prefabproducten levert via het water. Vroeger maakte het bedrijf alleen voor het transport van bulk gebruik van de waterweg. “Maar de binnenvaart biedt steeds meer mogelijkheden, voor steeds meer verschillende goederenstromen”, aldus nog Jan Panis. “Voor ons een logische keuze: wij zijn gelegen aan het Albertkanaal in Zutendaal en de werf in Temse ligt natuurlijk aan de Schelde. Dit biedt dan ook grote voordelen: minder file of vertraging, minder kans op ongevallen en door de stabiele ligging van het schip, minder beweging van de vracht en dus minder kans op beschadiging.”
Zelfs minister Ben Weyts is onder de indruk: “Ik hoop dat dit mooie voorbeeld vele andere bedrijven kan inspireren”, zei hij dinsdag in Temse. “Staar je niet blind op de file aan de voordeur, maar kijk ook eens naar de blauwe boulevard van water die openligt aan de achterdeur.”