Schermafbeelding 2023-08-17 om 12.12.37 (Foto: Raymond Lemmens)

Duw in de rug voor bedrijven die willen digitaliseren

Limburgse maakbedrijven die hun productie verder willen digitaliseren, krijgen een duwtje in de rug. Voka Limburg, POM Limburg en Sirris slaan de handen in elkaar. “We willen de digitale kloof met de rest van Vlaanderen dichten”, zegt Cathérine Dreesen van Voka Limburg.

Uit cijfers van de Nationale Bank blijkt dat de arbeidsproductiviteit van de Limburgse bedrijven 19 procent lager ligt dan in de rest van Vlaanderen. Om die te verhogen en de digitale achterstand in te halen, slaan Voka Limburg, POM Limburg en Sirris nu de handen in elkaar. Er werd een begeleidingstraject uitgewerkt, dat de bevallige naam ‘Maturiteitsversnelling Industrie 4.0’ kreeg toebedeeld en als doel heeft om bedrijven te assisteren in de verdere digitalisering, robotisering en automatisering van hun productieprocessen.

“Met dit traject focussen we op de grote ondernemingen en kmo-bedrijven met minstens 150 werknemers in de Limburgse maakindustrie die het potentieel hebben om ook hun toeleveranciers mee te nemen in hun innovaties en groei”, legt Cathérine Dreesen, directeur innovatie bij Voka Limburg, uit. “Dat betekent concreet dat we voor elk deelnemend bedrijf een routekaart uitwerken.”

Kantelmoment
Het is de bedoeling om twintig bedrijven te ondersteunen. “Zo bepalen we de actuele situatie van het bedrijf, het vertrekpunt, de strategische visie oftewel bestemming”, vult Walter Auwers van Sirris aan. Sirris, het innovatiecentrum van de technologische industrie neemt hierin een coördinerende rol in. “Met dit SALKturbo-project helpen we Limburgse maakbedrijven om hun productiviteit te verhogen”, aldus Auwers.

Volgens POM-voorzitter en gedeputeerde voor Economie Tom Vandeput, die 300.000 euro vrijmaakt voor het project, staat de Limburgse maakindustrie voor een kantelmoment. “Decennialang was de sector de sterkhouder van de Limburgse economie, maar haar belang in omzet en tewerkstelling neemt af. Dit project kan het tij doen keren en de maakindustrie klaarstomen voor de toekomst.”

Fietsfabriek
Eén van de Limburgse bedrijven die de stap hebben gezet naar Industrie 4.0 is Belgian Cycling Factory (BCF) in Beringen, bekend van de merken Ridley en Eddy Merckx. “Via augmented reality kunnen onze klanten hun gepersonaliseerde Ridley-ontwerp projecteren in hun omgeving en een keuze maken. Die wordt dan geleverd bij een fietswinkel naar keuze”, legt Gert Thora, Chief Information Officer van BCF, uit. “Ons ultieme doel is dat onze fabriek in Beringen volledig op dergelijke op maat gemaakte producten draait, en dat grote series extern gemaakt worden.”

De fietsproducent heeft voor de komende jaren een ambitieus groeitraject uitgetekend, waarbij het bestaande gamma racefietsen en mountainbikes wordt aangevuld met een gamma e-bikes. Om dit te realiseren past het bedrijf principes van Quick Response Manufacturing (QRM) toe.