De regering van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen heeft de realisatie van de IJzeren Rijn als een prioriteit bestempeld. Hun minister van Transport wil alle politieke wegen bewandelen om het stukje ijzerweg tussen Antwerpen en het Ruhrgebied eindelijk door te drukken.
Voka Limburg, dat door de Duitse collega’s op de hoogte werd gebracht van de oostelijke urgentie voor de spoorlijn, hoopt dat het al jarenlang aanslepende dossier hiermee in een stroomversnelling geraakt. “Want,” zegt Johann Leten van Voka, “Deze verbinding is één van de belangrijke randvoorwaarden voor de heropleving van de Limburgse economie op lange termijn. De voordelen zijn onmiskenbaar, onder meer door de tijdswinst en de grotere tonnages die via deze lijn kunnen vervoerd worden.”
En Leten gaat verder: “Als het spoorvervoer wil concurreren met het wegvervoer, is dringende actie noodzakelijk. Bedrijven worden langs alle kanten aangevuurd om goederen te vervoeren via het spoor (of de binnenvaart) in plaats van via de weg, maar de infrastructuur ontbreekt om een dergelijke overstap effectief te realiseren. Men neemt dure woorden als ‘multimodaal vervoer’ in de mond, maar slaagt er niet in de basisvoorwaarden te realiseren. Als het treinvervoer zich wil ontpoppen tot een volwaardig alternatief voor het wegvervoer richting Ruhrgebied, is de reactivering van de IJzeren Rijn een noodzaak. We hopen dat de Belgische en Nederlandse regeringen dit Duitse voorbeeld volgen zodat dit pijnpunt eindelijk, na al die jaren, weggewerkt kan worden.”