De Vlaamse Waterweg had de Duitsers uitgenodigd om een kijkje te komen nemen naar de logistieke hotspots langs het Alberkanaal. De gasten wilden graag het potentieel ontdekken om Duitse goederenstromen van en naar de zeehavens af te voeren via de waterweg. Er werden projecten bezocht als Logistics Valley Flanders, Port of Limburg, Genk Green Logistics (GGL), Nike European Logistics Campus (ELC) en de containerterminal van BCTN/Inland Terminals Group in Meerhout. Daar konden ze van dichtbij konden zien hoe binnenvaart hier naadloos wordt geïntegreerd in moderne logistieke processen.
“Het Albertkanaal biedt met zijn uitgebreide laad- en losinfrastructuur en multimodale terminals een krachtig alternatief voor wegvervoer”, zegt Krista Maes, waarnemend gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. “Duurzame mobiliteit wordt steeds belangrijker, en ik ben verheugd over deze gedeelde interesse in samenwerking tussen Duitse en Vlaamse ondernemers.”
De Duitse delegatie was naar verluidt onder de indruk en vastberaden om concrete projecten rond logistieke samenwerking op te zetten.