Volgens de raming van GraydonCreditsafe en Unizo zal 2023 afklokken op zo’n 8.450 starters in Limburg, wat 5% minder is dan in 2022. In heel Vlaanderen bedraagt de achteruitgang maar 2%, wat wil zeggen dat de Limburgers minder dan gemiddeld bereid zijn om risico’s te nemen.
Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg, analyseert: “Na de coronacrisis en de ontsporing van grondstof-, energie- en loonkosten komt een daling van het aantal starters niet onverwacht. Ook voor gevestigde ondernemers is het niet makkelijk om de opeenvolgende crisissen door te komen. Dat merken we aan het stijgend aantal stopzettingen en faillissementen. De drempel om een eigen zaak te starten, ligt vandaag een stuk hoger. Men is duidelijk meer afwachtend om de plannen daadwerkelijk uit te voeren.”
Wat 2024 brengt? “Afwachten”, stelt Lodewyckx. “We hebben er alle belang bij dat starters de sprong blijven wagen. Ze zorgen voor zuurstof, creatieve ideeën, innovatie en spelen in op nieuwe maatschappelijke trends. Ondanks een aantal recordjaren, is de startersgraad in België nog steeds lager dan in Nederland, Duitsland en Frankrijk. We moeten dus ambitieus blijven en nauwlettend toezien dat onze startersmotor niet sputtert. De starters van vandaag, creëren immers de jobs en welvaart van morgen.”
Ambitie is er nog genoeg
Eén van de opmerkelijke starters van 2023 is Clipido, een initiatief van Michiel Swaanen en Maxim Riebus. Tijdens hun opleiding aan de UHasselt hebben ze hun onderneming opgericht met als doel andere organisaties te ondersteunen in het beheer van hun visuele bestanden (foto’s, video’s en pdf’s).
“Het terugvinden van deze bestanden veroorzaakt veel frustraties in bedrijven”, aldus Michiel Swaanen. “Uit ons onderzoek is gebleken dat onze gemiddelde klant 17.000 euro per jaar kan besparen door te werken met de oplossing die Clipido biedt. Ons bedrijf heeft dus potentieel. En klagen doen we zeker niet. We zijn gestart in april 2023 en hebben intussen al een eerste medewerker aangeworven.”
Maxim Riebus vult aan: “We mikken momenteel op de innovatieve starterssteun om onze ‘proof of business’ verder uit te bouwen. We zijn ervan overtuigd dat we snel kunnen groeien en op korte termijn ook buitenlandse markten kunnen veroveren en snel bijkomende medewerkers nodig zullen hebben.”