Vakbonden en directie van Ford Genk staan dicht bij een akkoord over een besparing van 12 procent op de personeelskosten. Het akkoord is wel afhankelijk van drie voorwaarden: het behoud van de tewerkstelling, het behoud van twee shifts en de toewijzing van drie modellen. Vakbonden en directie van Ford Genk hebben de voorbije weken hard en in de grootste discretie onderhandeld over een besparingsplan waarmee Ford Genk de productie van de nieuwe Mondeo naar Genk wil halen. Onze redactie kon uit goede bron vernemen dat directie en vakbonden in grote lijnen overeenstemming hebben bereikt over een besparing van 12 procent van de personeelskosten. Over de concrete invulling van de besparing, die verder gaat dan alleen maar de loonkosten en ook betrekking heeft op tal van diensten, bestaat nog geen duidelijkheid. Definitief is het akkoord nog niet. Over een aantal modaliteiten zal nog een duchtig robbertje onderhandeld worden. Om voor die investeringen in aanmerking te komen, heeft de Ford-top een besparingsvoorstel gevraagd dat vergelijkbaar is met de besparingen in de fabrieken van Keulen en Valencia. Zo werd in Keulen 12 procent bespaard op de personeelskost en in Valencia zelfs 15 procent. Topman Fleming onderhandelde zopas nog met de top van de Vlaamse regering over wat zijn kunnen doen voor Ford. Dat besparingsvoorstel is er nu, maar de vakbonden hebben de uitvoering ervan afhankelijk gemaakt van drie voorwaarden: behoud van werkgelegenheid, behoud van twee ploegen en behoud van drie modellen.