“We zijn binnen PXL-Marketing dit academiejaar gestart met een nieuwe specialisatie Digital Marketing Intelligence”, vertelt opleidingshoofd Maarten Thiry. “We zetten daarbij in op de heel actuele nood in het werkveld naar expertise in topics als digitale transformatie, marketing automation, marketing technologie, growth hacking, performance marketing, UX-design, enzovoort. In ons netwerk horen we heel enthousiaste reacties hierover. We zijn dan ook de eerste hogeschool in Vlaanderen die in een bacheloropleiding hier zo sterk op inzet.”
Kenmerkend voor deze opleiding is dat de bedrijven zelf mee de inhoud van het programma vorm geven. “Het is geen kwestie meer van ‘bruggen bouwen’ tussen onderwijs en werkveld, maar effectief samen met de ondernemingen de studenten op te leiden. De mensen uit de praktijk worden niet meer gevraagd om occasioneel een case toe te lichten, maar werken zelf de opleiding mee uit, en staan mee aan het roer. “Er is zelfs een internationale dimensie aan dit project, aangezien ook universiteiten in Kroatië, Duitsland en Finland hier interesse voor hebben.”
En dat is nodig, want het besef om marketing te digitaliseren, groeit pijlsnel op internationaal niveau. “Een digitale marketingstrategie om de doelgroep uit de laatste generatie niet te missen, wordt onontbeerlijk”, aldus nog Maarten Thiry. “Een intensieve wisselwerking tussen de opleidingen Marketing en Toegepaste informatica is het logische gevolg.”
Dignify, het agency voor digitale marketing uit Genk, is graag bereid gevonden om de PXL-studenten te inspireren en onder te dompelen in marketing automation. “Zo kunnen we jonge talenten klaarstomen voor de arbeidsmarkt en kunnen ze veelgevraagde vacatures invullen”, aldus Martijn Knoops van Dignify. “We zien het ook als een vorm van employer branding voor onszelf, waarbij we hopelijk veel talent kunnen toeleiden naar Dignify”, besluit de mede-zaakvoerder.