Hoe we de horeca veilig kunnen herstarten? Het is een vraag die velen bezighoudt. Softwarebedrijf Aarixa uit Herk-de-Stad heeft alvast een handige tool ontwikkeld.
De Digitale Barman, zo heet het concept dat Aarixa heeft uitgetekend om zo veilig en contactloos mogelijk de horeca te herstarten. Het concept is simpel.
De klant scant met de smartphone een code op de tafel en krijgt zo een overzicht van de kaart. Met de bijhorende bestelmodule wordt de bestelling rechtstreeks doorgegeven aan de barman of de kok en kan er (optioneel) direct betaald worden. De horeca-uitbater kan vervolgens zelf kiezen of hij de bestelling aan tafel brengt, of de klant een seintje krijgt voor afhaling aan de toog.
“Een mooie formule om veilig aan het werk te gaan”, aldus Erwin en Erwin, de Managing Partners van Aarixa. “De bestelprocedure verloopt volledig contactloos: geen menukaarten die iedereen vastneemt, geen menukaarten die worden doorgegeven van tafel naar tafel en geen direct contact met de obers. Tenzij uiteraard voor advies, met respect voor de social distancing-regels. Als de klant bovendien zijn bestelling ophaalt in een veilige zone, is het niet nodig om bediening aan tafel te voorzien met mondmaskers, handschoenen, enzovoort.”
De Digitale Barman kan optioneel worden geleverd met een printer, die de bestellingen en kassatickets afdrukt. De verdeling en installatie van het concept gebeuren door Yomie, een ander bedrijf dat zich specifiek toelegt op dienstverlening aan de horeca. “Laat ons hopen dat onze restaurants en cafés zo spoedig mogelijk klanten mogen begroeten, want wie kijkt er niet uit naar een gezellig etentje of terrasje met familie en vrienden”, aldus de zaakvoerders. “Met de Digitale Barman zijn wij er alvast klaar voor.”