De digiscan gaat op basis van een online bevraging na hoe ver de onderneming staat op vlak van digitale ontwikkeling. Op basis van een score tussen 1 en 5 wordt de maturiteitsgraad bepaald. In Vlaanderen ligt deze gemiddelde score op 2,54 op 5. Limburg doet het een tikkeltje beter met 2,59. Wel opvallend is dat in Limburg het vooral de grote productiebedrijven met meer dan 100 werknemers zijn die digitaal sterker staan (3,03 gemiddeld), terwijl dat in de rest van Vlaanderen eerder de kleine KMO-en dienstenbedrijven zijn. We zien ook dat vooral export-intensieve bedrijven (2,73 op 5) een hogere digitale score behalen, te wijten aan de internationale concurrentie die hen noopt om innovatiever te zijn dan de rest.
“Onze ondernemingen in Limburg hebben al wat stappen gemaakt op het vlak van digitale transformatie, maar we hebben nog een hele weg af te leggen”, zeggen Johann Leten en Cathérine Dreesen, gedelegeerd bestuurder en directeur Innovatie bij Voka Limburg. “Duidelijke strategieën en allesomvattende actieplannen blijven vaak achterwege, terwijl deze net cruciaal zijn om de hele organisatie mee te trekken op deze digitale weg.”
Zo zien we dat 6 op de 10 bedrijven in onze provincie geen concreet actieplan heeft. De helft van de bedrijven in Limburg mist ook een gedocumenteerde strategie. “Dat is zorgwekkend”, waarschuwt Dreesen, “zeker als je weet dat dit een belangrijke randvoorwaarde is om te starten met digitale transformatie. Daarnaast merken we dat bedrijven externe evoluties, trends en technologieën onvoldoende opvolgen. Nochtans kunnen deze nieuwe businessmodellen of marketingtrends rond bijvoorbeeld artificiële intelligentie je voorsprong geven op je concurrenten. Meer dan 8 op 10 bedrijven mist ook een digitaal platform voor producten en diensten, terwijl hier zoveel efficiëntiewinsten te boeken zijn op gebied van klantenservice.”
Beterschap op komst?
Ter info: Bedrijven die digitaal willen transformeren kunnen beroep doen op het begeleidingsprogramma Digichange van Voka Limburg. Dankzij de steun van ESF en VLAIO kunnen ze via deskundige begeleiding stapsgewijs te weten komen hoe ze digitaal kunnen transformeren met focus op een concreet actieplan én het betrekken van de medewerkers.