Kingfisher_Afbeelding

De zin en onzin van online marketing voor jouw organisatie

Wat zijn de verschillende vormen van online marketing en waarom is het interessant voor jouw organisatie? In de eerste plaats is het online bereik ontzettend groot! Met andere woorden is het een gemiste kans wanneer je deze communicatiekanalen niet ten volle benut.

De cijfers spreken voor zich, de Belgische bevolking is meer dan ooit online actief. De mogelijkheden binnen online marketing zijn groot. Kingfisher marketing maakt een eerste selectie:

1. Website

Een website is het eerste aanspreekpunt voor jouw potentiële klant. Op 8 seconden beslist de bezoeker of je website interessant genoeg is om verder te klikken/scrollen. Het verkrijgen van informatie moet op een eenvoudige manier verlopen en idealiter converteert hij/zij in 3 clicks (vb: contactformulier invullen).

2. Social media

Social media heeft voor ieder wat wils: Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Twitter, Pinterest… Stel jezelf wel enkele vragen: Heb je een langetermijnvisie voor dit soort communicatie? Kan je iets vertellen waar ook echt vraag naar is? Haal je er alles uit wat er uit te halen valt of zijn enkel de eigen medewerkers trouwe volgers?

3. Search Engine Marketing

Jouw website kan je zo hoog mogelijk laten verschijnen a.d.h.v. 2 manieren:

  • Bij SEO ligt de focus op het verhogen van de vindbaarheid van jouw website/pagina binnen de organische zoekresultaten van Google, dé zoekmachine bij uitstek. Niemand kijkt verder dan de eerste zoekresultaten dus het is belangrijk om bovenaan te verschijnen.
  • Bij SEA wordt een advertentie geplaatst boven de organische zoekresultaten. Hier kan je doelgericht adverteren op bepaalde zoekwoorden en jouw potentiële doelgroep(en) bereiken. Je betaalt enkel wanneer er op jouw advertentie wordt geklikt.

4. E-mailmarketing 

Een e-mailing vormt een van de meest personaliseerbare en budgetvriendelijke manieren om je publiek te bereiken. Hoe persoonlijker, hoe beter! Weet wat je wil overbrengen en wat je wil bereiken (verkoop, traffic, engagement…). Werk het af met de regels van de GDPR-wetgeving en zorg voor een creatieve insteek. Een goed evenwicht is belangrijk! Al wordt je e-mail verwijderd, je bent toch even aanwezig geweest bij je doelpubliek.

5. Remarketing

Aan de hand van remarketing, target je de mensen die al eens eerder een bezoek brachten aan jouw website met een gepersonaliseerde boodschap. Een overwogen en gebalanceerde aanpak is hierbij bepalend.

Dit is nog maar een kleine selectie van alle mogelijkheden. Benieuwd naar de (on)zin van online marketing voor jouw organisatie? Neem contact op met Kingfisher marketing om jouw specifieke aanpak te realiseren!