Voor de doorsnee Belg is Konings allicht onbekend, maar toch staan producten die door het iconische bedrijf worden gebotteld en geproduceerd, in bijna ieders koelkast. Want elk jaar verlaten ruim een miljard individuele verpakkingen de zes fabrieken van de Limburgse drankengroep. Er staan merknamen op van bedrijven als PepsiCo, Coca-Cola European Partners, AB InBev, Heineken, Lipton, Bacardi, Looza en Tropicana. Dat gebeurt zowel op glazen flesjes, blikjes, kartonnen brikjes als PET-flessen. Vaak gaat het daarbij over langlopende contracten van vijf en zelfs tien jaar. “Dit jaar hebben we bijvoorbeeld een contract in de wacht gesleept voor de tonic-producent Fever Tree voor de wereldwijde export buiten het Verenigd Koninkrijk”, aldus CEO Joris Brams. “Daarvoor hebben we in Borgloon in volle coronatijd een nieuwe productielijn in gebruik genomen.” Konings heeft momenteel achttien lijnen in gebruik en de negentiende en twintigste zijn in bestelling.
De voorbije tien jaar investeerde het bedrijf 130 miljoen euro in zijn productieapparaat. Daarbij werd ook ingezet op duurzaamheid. Zonnepanelen zorgen voor energie, er wordt 30 procent minder water verbruikt en zuinige productielijnen verlagen het energieverbruik. Alleen al dit jaar wordt er 20 miljoen euro geïnvesteerd.
Konings, dat in 1946 door de gelijknamige familie als jeneverstokerij werd opgericht, was in 2007 het voorwerp van een management buy out. De nieuwe eigenaars werden toen het viertal Jos Rutten en Luc Nulens, beide met een jarenlange staat van dienst bij Konings, de industriële fruitteler Jef Moors en ex-bankier Dirk Maris. Onder hun leiding onderging het bedrijf een ingrijpende koerswijziging. Dat ging niet van een leien dakje, want ondertussen woedde de financiële crisis in alle hevigheid. “De commercialisatie van eigen producten werd stopgezet”, legt Joris Brams uit. “In 2011 werden de merken Looza en Smeets verkocht en sindsdien legt Konings zich toe op het produceren en afvullen van dranken in opdracht van grote drankenmerken.”
De koerswijziging heeft Konings geen windeieren gelegd. In 2011 deed het bedrijf zijn eerste grote overname: de Looza-fabriek in Borgloon. In 2015 werd de bottelarij van Hero overgekocht in Breda, gevolgd door die van PepsiCo in het Verenigd Koninkrijk. In 2018 werd in Frankrijk een afvulbedrijf van Bacardi binnengehaald. Sinds 2008 groeide de omzet van Konings van 45 miljoen euro tot 240 miljoen euro in 2019. Dit jaar wordt de omzet geraamd op ruim 250 miljoen euro, met een bedrijfsresultaat van 30 miljoen euro. Ook de komende jaren wil Konings blijven groeien. Dat moet de komende vier jaar leiden tot een verdubbeling van de omzet. “De toekomst ziet er rooskleurig uit voor Konings”, besluit CEO Joris Brams (foto).