In een notendop:
- Alles begint bij naamsbekendheid
- Een complementair HR-en marketingbeleid doet wonderen
- Hoe groter de onderneming hoe dichter je bij je mensen moet blijven
- Voka – KvK Limburg als gids voor een duurzaam en inclusief personeelsbeleid
Er zijn nog nooit zoveel openstaande vacatures geweest in vergelijking met het aantal werkzoekenden. Ondernemingen moeten zichzelf aantrekkelijk maken en dit start met het creëren van naamsbekendheid. BelOrta, groenten en fruit van bij ons, zet hier enorm op in. “Dankzij employer branding leren potentiële werknemers ons bedrijf kennen. Zelfs kinderen beginnen onze jingle ‘verbazend plezant’ mee te zingen”, zegt Jo Op de Beeck, CFO van BelOrta.
Ook bij grotere kmo’s is een duurzaam en inclusief personeelsbeleid van belang. “We zijn de laatste jaren enorm gegroeid in aantal werknemers. Toch willen we de kmo-mentaliteit behouden op vlak van het HR–beleid. Daarnaast dragen we inclusiviteit hoog in het vaandel. We zijn een grote familie van werknemers (met meer dan 30 nationaliteiten), telers en klanten”, vertelt Jo Op de Beeck.
HR als strategische werf
BelOrta investeert in haar personeel. “Omdat we site-overschrijdend werken, hebben we BCosy tot leven geroepen, een platform met al onze nieuwtjes zodat alle onze werknemers op de hoogte blijven”, zegt Jo Op de Beeck. “We hadden een intern magazine, Happy @ BelOrta, dat ondertussen ook werd geïntegreerd op het intranet BCosy, waarin testimonials van onze werknemers verschijnen zodat we werknemers van verschillende niveaus met elkaar kunnen verbinden. Dankzij Healthy @ BelOrta kunnen onze medewerkers genieten van gratis fruit op de werkvloer, deelname aan sportactiviteiten en een health check op tijd en stond. Ook organiseren we etentjes op het einde van elk seizoen en houden we feestjes. Ons personeel komt samen waardoor ze ook beter samen kunnen werken.”
“Per 100 Limburgers zijn er 75 aan het werk, 2 werkloos en 23 niet-actief. Het is vooral die laatste groep die we moeten bereiken én activeren om de uitdagingen op de arbeidsmarkt aan te pakken”, zegt Jonas De Raeve, directeur belangenbehartiging, arbeidsmarkt en talent bij Voka – KvK Limburg. Samen met verschillende stakeholders proberen we hier op beleidsniveau beweging in te krijgen.”
Daarnaast probeert Voka – KvK Limburg ondernemingen met raad en daad bij te staan in het HR-vraagstuk. “Ons traject Welt focust op de aspecten van een duurzaam en inclusief personeelsbeleid. Via tientallen opleidingen waaronder onze In Company-opleidingen komen we langs in het bedrijf zelf om de nodige expertise over te maken. En via onze HR-netwerken brengen we personeelsverantwoordelijken van bedrijven samen om kennis te delen en van elkaar te leren. Onze ondernemers leveren al veel inspanningen op HR-vlak. Het is onze plicht om hen verder te versterken en te verbinden, en met veel plezier het finale duwtje in de rug te geven.”
Voka – Kamer van Koophandel Limburg wil het meest nabije en invloedrijke professionele netwerk zijn voor Limburgse ondernemers en leden ondernemingen.
-
Telefoon
011 56 02 00 -
E-mail
info.kvklimburg@voka.be -
Website
https://www.voka.be/limburg