In het overzicht van de neergelegde jaarrekeningen vinden we het Opglabbeekse toprestaurant De Slagmolen terug, met 2 Michelinsterren de parel aan de kroon van de Limburgse gastronomie. “We hebben inderdaad een goed jaar achter de rug,” bevestigt chef Bert Meewis. “De redenen zijn 3-voudig. Ten eerste varen we wel bij de BTW-verlaging van 21% naar 12% op voeding. Voor een bedrijf dat zoals wij ‘volgens de regels van de kunst’ werkt, betekent dit een belangrijke stimulans. Ten tweede hebben we begin 2010 er een tweede Michelinster bijgekregen, wat toch een omzetverhoging van 25% met zich heeft meegebracht. En tot slot hebben we natuurlijk ook heel hard gewerkt. We zijn nu 16 jaar bezig en zijn intussen toch een gevestigde waarde geworden. We houden daarbij vast aan onze stijl, en dat rendeert.”
Bert Meewis merkt vanachter zijn kookpotten enkele tendensen in de sector. “Door de invloed van de vele kookprogramma’s op tv zijn de klanten veel kritischer en mondiger geworden. De verwachtingen zijn ook hoog gespannen. Sommige klanten verwachten hier een heel spektakel, maar dan ga je beter naar een musical of toneelvoorstelling… Wij zorgen hier ‘gewoon’ voor lekker eten en een professionele bediening.” De chef merkt ook een verschuiving in het publiek. “Waar vroeger vooral gesettlede levensgenieters hier kwamen eten, merken we nu dat er ook jongeren interesse voor gastronomie hebben. Die verbreding van het publiek is heel positief.”
De Slagmolen realiseerde een brutomarge van 450.000 euro, zo’n 30% meer dan in 2009.