Het zelfstandig ondernemerschap was voor Caroline Rigo, die als kind opgroeide in een bescheiden arbeidersgezin, aanvankelijk een ver-van-mijn-bed-show. “Het goedbedoelde advies van mijn ouders luidde eerder: ‘Doe maar gewoon en speel maar op veilig’ dan ‘Verover en maak in deze wereld mee het verschil’ (lacht). Aanvankelijk lukte dat en vloog ik mooi mee in die theorie, maar ik merkte vrij snel dat ik toch begon af te wijken van mijn koers om mijn eigen reis uit te stippelen. Tegen de stroom in, was ik al van jongs af aan bezig met producten en diensten te bedenken en te leveren die wereldwijd een impact konden hebben voor mensen en de planeet.”
Negatieve zelfbeeld
Toen ze voor de klas stond als juffrouw kwam snel het besef om ervoor te gaan. “Ik volgde tegelijk een opleiding make-upartist en werkte freelance in de horeca. Het onderwijs hield ik snel voor bekeken toen televisie, magazines en de modesector mij vroegen om make-up te gaan doen. Later combineerde ik dat met een salesjob bij het Omega Pharma van Marc Coucke. Als visagiste bezocht ik de apotheken. In 2006 opende ik dan als zelfstandige mijn eigen make-up-winkel, vanuit het idee om mensen te helpen met duurzame producten die hun dagelijkse problemen konden oplossen. Als make-upartist breek je letterlijk in de persoonlijke ruimte in van de persoon die op dat moment bij jou in de stoel zit. Het maakt vaak heel wat emoties los. Ik botste daar vaak op een muur van mensen die bleven hangen in hun negatieve zelfbeeld. De make-up die ik aanbracht deed zoveel voor hen. Toen al wilde ik ervoor zorgen dat iedere vrouw zich mooier zou voelen. Niet helemaal perfect, maar wel écht zichzelf. Make-up is voor mij nog steeds veel meer dan een mooi product of een dekkend laagje waar je je achter kan verschuilen. Voor mijn winkel kocht ik destijds al merken van overal ter wereld in. Op mijn 23ste heb ik mijn eerste distributienetwerk uitgerold, het moment waarop de bal steeds sneller en sneller begon te lopen. Ik ben alleen beginnen ondernemen, maar had snel door dat je met een team van fijne mensen samen meer kan bereiken.”
Inspiratie
Echte voorbeelden van inspirerende-ondernemers heeft Caroline Rigo niet. “Ik vind het zalig om gesprekken en fijne discussies te voeren met andere mensen. Op die manier krijg je ook andere inzichten en vooral niet altijd gelijk (lacht). Als ik eerlijk ben, kan iedereen mij inspireren. Het zit vaak in kleine dingen. In mijn kinderen die quality-time opeisen. In mijn werknemers die me doen stilstaan of in vriendschappen waar ik echt onnozel kan doen. Pintjes pakken aan de toog. Lekker mezelf. Heerlijk!”
De tijd toen ze begon met een éénmanszaak, ligt al even achter haar, want ondertussen staat Caroline aan het hoofd van een bedrijf met 45 werknemers en 60 freelancers, wat ze als vrouw combineert met de opvoeding van haar 2 kinderen. “Ik heb co-ouderschap waardoor de kinderen week om week bij mij zijn. Als ze er niet zijn, ga ik voluit en is mijn agenda goed gevuld. Omgekeerd ben ik er zoveel mogelijk voor hen als ze bij ons zijn. Daarnaast heb ik een vriend die 100% achter mij staat en mij voluit steunt in alles wat ik doe. Zijn motivatie en aanmoedigingen zorgen ervoor dat we verder springen. Het is inderdaad een kwestie van organiseren en plannen. Mannen, vrouwen of genderneutraal. Dat maakt geen verschil.”
Vrouwen en hun EQ
Met de Internationale Vrouwendag in gedachte werpt Caroline Rigo een blik op het speelveld. Vanuit haar persoonlijke ervaring stelt ze enkele duidelijke conclusies: “Vrouwen zijn niet ondernemender geworden. Vaak zijn ze al de ondernemers binnen een gezin. Dat idiote rollenpatroon is ondertussen veel meer in evenwicht. Gelukkig. Partners hechten er veel meer belang aan en laten elkaar meer in hun waarde. Vrouwen mogen nu ondernemen zonder dat er nog iemand vreemd opkijkt. Als je naar de geschiedenis kijkt, hebben vrouwen wel nog wat in te halen. Maar de voorsprong die we hebben door ervoor te zorgen dat we alle ballen in de lucht houden, gekoppeld aan ons emotionele EQ: dat nemen ze ons niet meer af (lacht). Ik merk en vind het echt fijn dat vrouwelijk ondernemen wordt gestimuleerd en niet meer afgeremd. Dat is al een hele stap vooruit.”
Wedding bells…
Caroline Rigo kijkt positief naar de toekomst. Privé stapt ze dit voorjaar in het huwelijksbootje, wat haar professioneel inspireerde. “Niet toevallig brengen we volgende maand een speciale make-upcollectie op de markt voor toekomstige bruidjes (lacht). Café Beauté Hasselt is net verhuisd en vernieuwd. We hebben ook een vestiging in Knokke en we bekijken ondertussen waar we dit concept op nog andere plekken kunnen uitrollen. We gaan ons productassortiment nog verbreden, net als de verdeling. Er komen nieuwe uitzendingen van ‘My Rigorgeous Life’ op TV Plus en ik ben zelf inderdaad als enige vrouw ook nog genomineerd voor de JCI Award Limburg Jong Ondernemer van JCI Limburg. Het dossier is al binnen. Op 31 maart 2022 is er de verdediging voor de jury en kennen we ’s avonds de uitslag. Spannend!”
Tot slot heeft Caroline nog enkele tips voor beginnende, vrouwelijke ondernemers: “Hou het simpel en makkelijk. Omarm onzekerheid. Denk en werk visueel. Vertel verhalen en deel veel ervaringen. Vlieg nooit alleen. Input en kennis van consultants en experts is van onschatbare waarde. Netwerken kan hierin een grote rol spelen. Zet experimenten op, leer tellen en volg ook je rationeel buikgevoel.”