De klare kijk van Limburgse topondernemers op corona. Zo heet onze reeks die we 5 weken na elkaar zullen brengen. Aflevering 2: Stijn Bijnens (Cegeka, Hasselt)
“Ik ben Madame Soleil niet. En ik heb geen glazen bol. Maar volgens mijn aanvoelen moet de recessie door de coronacrisis nog komen. Ik ben verbaasd over het algemene optimisme na het versoepelen van de maatregelen. Het lijkt alsof we na de eerste storm opnieuw zorgeloos op het strand zijn gaan zitten, maar niet beseffen dat de grote tsunami ons straks nog te pakken kan krijgen.”
Stijn Bijnens, alom geprezen als visionair bedrijfsleider, heeft zich de overstap van LRM naar IT-gigant Cegeka nog niet beklaagd. Toch waren de uitdagingen die hij door de coronacrisis de afgelopen maanden kreeg voorgeschoteld, niet gering. Om een team van bijna 6.000 mensen doorheen de woestijn te loodsen, moet de gids ervaren zijn en terreinkennis etaleren. Of dat gelukt is?
“Bij ons valt het tot dusver nog allemaal goed mee”, zegt hij misschien verrassend. “Dat komt vooral door 2 factoren. In eerste instantie hebben we heel vroeg na de uitbraak van het virus in Europa, al onze medewerkers van thuis laten werken. Dat komt omdat we een afdeling van 300 mensen in Italië hebben, en we van daar duidelijke signalen kregen over de ernst van de zaak. We hebben proactief gereageerd en iedereen naar huis gestuurd. Gelukkig was onze organisatie al erg vertrouwd met thuiswerk en technische hulpmiddelen als Teams en Skype. De overgang is dus vrij geruisloos verlopen.”
Pech
“Een tweede aspect dat in ons voordeel speelt, is dat we in de IT-sector actief zijn. Dat is gewoon geluk hebben, terwijl de horeca en events, bijvoorbeeld, brute pech hebben. IT is een activiteit die ondanks Covid-19 gewoon doorloopt en daarom zijn we nauwelijks getroffen. Voor een aantal klanten, zoals de luchtvaartmaatschappijen, zijn de opdrachten weliswaar verminderd, maar dat volume wordt gecompenseerd door extra werk voor sectoren als loonverwerking, voeding of overheidsdiensten. We hebben ook bijkomende orders gehad in het opzetten van thuiswerk-tools, bescherming tegen phishing, enzovoort. Bovendien heeft de coronacrisis gezorgd voor een algemene versnelling in de digitalisering van bedrijven. Het was een wake-up call die 2 miljard mensen beter heeft leren werken met een computer. Ze hebben digitale oplossingen gevonden om hun onderneming beter te runnen en samen te werken met andere partijen. En laat het nu net onze corebusiness zijn om hen digitaal relevant te maken.”
Geld bijdrukken
Geen zorgen over de toekomst van Cegeka, maar hoe zit het met de rest van de economie? “Als ik zo rondkijk, is het precies alsof de crisis al voorbij is en we terug aan de opmars bezig zijn. Ik vrees dat er een vals gevoel van optimisme heerst. Ik ben geen waarzegger met een glazen bol, maar ik denk dat we de echte weerslag van Covid-19 nog moeten krijgen. Het zal allemaal afhangen van de wereldwijde vraag naar producten en diensten. Wanneer gaan we met z’n allen opnieuw kopen, investeren, knopen doorhakken,…? Dat moeten we zien aan te zwengelen, maar een toverformule bestaat hier helaas niet voor. We kunnen het niet oplossen door gewoon geld bij te drukken. Er is eerder veel psychologie nodig om het vertrouwen op niveau te krijgen. Ik zie die motor nog niet direct aanslaan, hoewel het de sleutel tot succes is. Mogelijk duurt het nog 2 jaar vooraleer de volumes van voor de crisis geëvenaard worden. En dat zal niet iedereen kunnen volhouden.”
Op de canapé
Of er ook in België harde klappen zullen vallen? “Het verschil zal gemaakt worden op basis van wendbaarheid. Bedrijven die voor de crisis al geïnvesteerd hadden in digitalisering, zullen het makkelijker hebben om overeind te blijven dan IT-zombies, die nog alles moeten uitzoeken. Het verschil zal voor een schifting zorgen. Je ziet dat ook in andere sectoren. Ondernemers die snel gereageerd hebben, hebben voorsprong in de race. Denk aan horeca-uitbaters die direct zijn overgeschakeld naar home delivery, terwijl anderen op de canapé zijn gaan liggen om in hun lot te berusten. Dat zal zich wreken.” Al denkt Bijnens wel dat we in België nog een streepje voor hebben ten opzichte van andere landen. “Dat de technische werkloosheid bestaat, is een zegen. Het is een ongelooflijk laagdrempelig werkinstrument met weinig paperassen. Dat zal in verhouding meer van onze ondernemingen over de drempel helpen dan in het buitenland.”
Niet beu
Persoonlijk heeft Stijn Bijnens de afgelopen maanden niet als een hel ervaren. “Dat de business blijft draaien, helpt natuurlijk”, zegt hij. “Ik was ook heel aangenaam verrast dat onze mensen zelf hun verantwoordelijkheid hebben genomen, en deden wat ze moesten doen. Ze toonden een uitstekende ‘can-do’ mentaliteit, dus heb ik zelf als CEO niet veel moeten bijsturen. Voor mezelf heeft de lockdown wel wat efficiëntiewinst opgeleverd. Je verliest geen tijd met verplaatsingen, moet niet meer gaan spreken ’s avonds, de meetings via videocall zijn korter dan anders… Dat geeft allemaal meer tijd om met de corebusiness bezig te zijn.”
“Ach, over 20 jaar praat iedereen over deze periode als een stukje nostalgie. Ik onthoud vooral de positieve dingen, zoals de verhoogde openheid naar thuiswerk. Op dat vlak gaan we een ander tijdperk in. Het kantoor blijft een ankerplaats voor menselijke interactie met collega’s, maar om te werken moet je niet noodzakelijk daar zijn. En we hebben geleerd dat meer thuis zijn ook op familiaal vlak een positief effect heeft. Mijn vrouw en kinderen hebben mij nog nooit zoveel thuis gezien en ik heb toch geen indicaties dat ze me al beu zijn…” Houden zo!
Deze reeks met getuigenissen van topondernemers over de coronacrisis, loopt ook in de andere regio’s van Made In. Zo kan je deze week de ‘Klare Kijk’ terugvinden van onder meer Christophe Desimpel (Desimpel), Anneleen Desmyter (Aldea), Mieke Frijters (ATF), Charles Leclef (Brouwerij Het Anker), Kathleen Claes (Java Koffie) en Dominic De Gruyter (PFL).