Mathias Plouvier en Roel van Druten werkten bij Punch Powertrain toen ze -naast de transmissies die daar gemaakt worden voor auto’s- ook de versnellingen van fietsen gingen bestuderen. Ze kwamen tot een revolutionair versnellingensysteem dat ze zelf ‘de grootste innovatie in de fietsindustrie’ noemen.
Classified, zo heet het bedrijf dat met hulp van LRM boven de doopvont werd gehouden. Hun product maakt komaf met de klassieke derailleur, aangezien hun toepassing verwerkt zit in de naaf van het achterwiel. De schakeling gebeurt in een fractie van een seconde, zelfs onder piekbelasting.
Bij elke fiets moet de ketting een grote sprong maken om van binnen- naar buitenblad te schakelen of andersom. Zeker wanneer je met volle kracht op de pedalen trapt, bestaat het risico dat de ketting eraf springt of vast komt te zitten. De oplossing komt van Classified: “Wij vervangen de voor-derailleur door een nieuw systeem, dat beschikt over draadloze energieoverdracht in de naaf van het achterwiel”, zegt Mathias Plouvier. “Een fiets met onze toepassing heeft nog maar één voorblad, maar wel het bereik van twee bladen. Zo heb je met één blad vooraan en elf tandwielen achteraan toch 22 versnellingen. Hoe dat kan? Dankzij de Instant Powershift Technology kan je in een fractie van een seconde schakelen van je grote blad naar je virtuele binnenblad en omgekeerd. Niet alleen voor de wielerprof, maar ook voor de recreatieve fietser neemt het schakelcomfort daardoor enorm toe.”
Gravelfietsen
De ontwikkeling van deze nieuwe technologie duurde zeven jaar. “Het idee van naafversnellingen is niet nieuw. Het wordt al toegepast in stadsfietsen, maar wij hebben dat doorontwikkeld voor de meest veeleisende gebruikers. Renners die met Classified rijden kunnen voortaan schakelen waar en wanneer ze willen, zonder daarbij rekening te moeten houden met de ondergrond, hellingsgraad of het vermogen op de trappers”, zegt mede-oprichter en CTO Roel van Druten.
Classified mikt in eerste instantie vooral op de markt voor gravelfietsen. “Gravelfietsen winnen enorm aan populariteit. Door het grillige terrein schakel je vaker, waardoor onze technologie nog beter tot zijn recht komt”, weet Mathias Plouvier. “Het is bovendien een markt die openstaat voor nieuwe technologie. In de nabije toekomst zal Classified ook beschikbaar zijn op racefietsen, mountainbikes en tijdritfietsen.”