Voor de 51 mensen die werken bij Transport Service in Genk, is het bang afwachten op de bespreking met Ford Genk, donderdag. Daar zal immers beslist worden of zij hetzelfde sociaal plan zullen krijgen als de collega’s van Ford. Dat zegt Managing Director Erwin Gabriels (foto).
Transport Service werkt exclusief voor Ford Genk en zorgt ervoor dat de auto’s die van de band rollen, netjes op de parking komen te staan. Ze werken ook mee aan het transport van de afgewerkte voertuigen naar de dealers. Transport Service werd in 1987 opgericht als Transport Service Klingels-Willems. In 2000 werd het bedrijf overgenomen door Hödlmayr International AG uit Oostenrijk en Autologic Holdings plc uit Groot-Brittannië.
Gaat de deal donderdag door, dan komt TS in hetzelfde schuitje als andere buitenfirma’s CSG en Henkel, die een gelijkwaardig sociaal plan als bij Ford Genk is beloofd. Dat maakt het verhaal niet eenvoudiger:
– Met de bedienden van Ford Genk lopen de onderhandelingen nog, waarbij de collega’s van de toeleveringsbedrijven een ‘copy-paste’ mogen verwachten.
– Verder zijn er ook onderhandelingen bezig tussen Ford en een aantal andere leveranciers, zoals Zender en Facil. De gesprekken verlopen “constructief” en wordt er in samenspraak met de vakbonden én Ford aan een oplossing gesleuteld.
– Ook bij Kautex Textron en bij Magna Belplas – waar Ford niet de hoofklant is – zijn er al gesprekken met Ford gevoerd over de continuïteit van de productie en de vertrekregeling voor de getroffen werknemers. Dit heeft wel geleid tot onlust bij Magna Belplas, omdat de werknemers niet op de hoogte waren van de onderhandelingen.