Maar liefst 13.000 mensen hebben donderdag deelgenomen aan de actie #ikfietsnaarhetwerk. Daarmee heeft het Hasseltse bedrijf Cyclis, gespecialiseerd in fietsleasing voor bedrijven, niet alleen de sensibilisering voor gezonder woon-werkverkeer in gang gezet, maar ook nog eens 17.000 euro ingezameld om fietsen te kopen voor kansarme jongeren.
Met zowat 300.000 kilometer op de teller werd er op deze actiedag zowat het dubbele afgelegd van vorig jaar. De zomerse temperaturen hebben voor heel wat last-minute inschrijvingen gezorgd. Een groot succes, waarbij twee objectieven werden behaald. “We zijn super tevreden met het aantal deelnemers en het ingezamelde bedrag voor vzw Habbekrats” zegt Daisy Romih, communicatieverantwoordelijke van #ikfietsnaarhetwerk. “Ondanks de coronacrisis hebben velen gefietst naar het werk of een symbolische fietstocht gemaakt. Het is mooi dat mensen een positieve bijdrage willen leveren aan een beter milieu, een betere gezondheid en het goede doel. Deze campagne is een succesverhaal dat jaarlijks alleen maar zal groeien. We hopen dat mensen als gevolg van de campagne vaker naar het werk zullen fietsen. Ons doel is om mensen te motiveren naar het werk te fietsen, zodat ze de fietskriebels te pakken krijgen.”
En ook Jano Van den Heede, zakelijk coördinator bij Habbekrats, is uiterst tevreden: “We zijn de initiatiefnemer en deelnemers heel dankbaar. Het aanbod van Habbekrats zal door de actie nog sterker worden. Onze huizen staan open voor alle kinderen, maar er is extra aandacht voor de meest kwetsbare. Het zijn de kinderen die weinig ruimte hebben thuis, die het hardst getroffen werden door de coronacrisis. Zonder tuin of balkon konden ze geen vrienden zien of sporten als uitlaatklep. Al die kinderen kunnen nu genieten van het samen buiten zijn, door er met de fiets op uit te trekken met hun favoriete Habbekratsbegeleider.”